Benzine met toevoeging van Bio-Ethanol (Bio-alcohol)

 

Er zijn steeds meer tankstations in Nederland en in de ons omringende landen, die benzine met een toevoeging van 5% tot 15% Bio-Ethanol aanbieden. Er zijn veel Priusrijders die de vraag stellen of de Prius motoren geschikt zijn voor de benzine met deze toevoeging.

 

De stand van zaken d.d. 15-03-2011 is als volgt,

Volgens de laatste officiële mededeling van Toyota Europa (Quote "Frank van de Ponseele") is de Toyota Prius geschikt om
op E10 brandstof te rijden. De Nederlandse importeur Louwman & Parqui heeft dit ook telefonisch bevestigd.

 

Dit is het officiele standpunt van Toyota per 15-03-2011.

 

 

Bron: Webmaster


De tankeenheid, actieradius en niveaumeting van de Prius 2

Er zijn veel discussies over de tankeenheid, de inhoud en de daarbij behorende actieradius van de Prius.

De benzinetank in de Prius heeft een door de fabrikant opgegeven tankinhoud van 45 ltr.

Er kan uiteraard meer in, omdat er de nog nodige expansieruimte over is.

Deze expansieruimte is nodig om ervoor te zorgen, dat er geen benzine in de atmosfeer komt tijdens een temperatuurstijging en de daarbij behorende volumetoename van de brandstof. De expansieruimte van de brandstoftank in een Prius is echter behoorlijk groot. Er zijn situaties waarin eigenaren in staat waren om bijna 54 ltr in deze tank incl. de vulleiding te krijgen.

Je moet dan wel heel veel geduld hebben met tanken, want dat kost je wel een half uur.

 

Dit volledig vol proppen van de tank is natuurlijk geen gewenste situatie, omdat er dan geen enkele expansieruimte meer over is en er benzine naar de atmosfeer kan lekken.

Het tanken van ong. 48 ltr is een meer realistische en voor het milieu veilige hoeveelheid.

 

Hieronder vindt u enkele gegeven t.a.v. de tankinhoud, de actieradius en de niveaumeting:

 

 

Bron: Webmaster


Pulse and Glide techniek


De Pulse and Glide techniek is een techniek om de Prius tijdens het afremmen met zo min mogelijk weerstand uit te laten rijden en tijdens het optrekken alle energie voor de aandrijving te gebruiken.
In principe by-pass je grotendeels de hybridetechniek. De HV-accu wordt tijdens het uitoefenen van deze techniek niet gebruikt als buffer, maar alle aanwezige energie word door toepassing van deze techniek optimaal benut. Deze techniek werkt het beste met snelheden tussen 0 en 70 km/h.

Pulse:

 

Optrekken met de gaspedaal in een stand waarbij er geen energiestroom op de centraledisplay zichtbaar is richting de HV-accu, maar er alleen energiestromen vanaf de verbrandingsmotor naar de voorwielen en vanaf de verbrandingsmotor via de E-motor naar de voorwielen lopen. Met enige oefening is dit punt goed te vinden.
De Pulse techniek is te gebruiken tijdens het optrekken vanuit stilstand, maar ook tijdens het met lage snelheden rijden en versnellen in stadsregio's en op provincialenwegen.

Glide:

 

Dit is de techniek van het uitrollen b.v. richting een stoplicht, kruispunt en/of rotonde.
Op het moment van vertragen laat de bestuurder de gaspedaal volledig los en drukt hem daarna een heel klein stukje in en houd hem vast op het punt dat er geen energiestromen zichtbaar zijn op de centrale display.
Ook dit punt is met enige oefening goed te vinden.

De pulse en glide techniek is ook te gebruiken tijdens het rijden op rustige wegen zonder dat er vanuit stilstand word opgetrokken. Door afwisselend te versnellen van 50 km/hr tot 70 km/hr (pulse) en daarna uit te rollen (glide) tot 50 km/hr zijn zeer lage verbruikscijfers mogelijk. Dit is echter niet een comfortabele manier van autorijden en word in de praktijk dan ook weinig toegepast.

Het optrekken vanuit stilstand met de pulsetechniek tot een snelheid van ong. 70 km/h en het afremmen c.q. uitrollen waar mogelijk m.b.v. glidetechniek vanaf ong. 70 km/h is wel op veel plaatsen mogelijk.

Het is echter een techniek die een redelijke leertijd vergt en de Pulse and Glide techniek is alleen toe te passen op rustige provincialenwegen, als de verkeersveiligheid het toelaat. Deze techniek is absoluut ongeschikt op onze over het algemeen drukke Nederlandse snelwegen.


Bron: Webmaster

De bestuurdersstoel Prius 2 naar achteren plaatsen


De verstelbaarheid van de bestuurderstoel in de Toyota Prius is over het algemeen voldoende voor bestuurders tot 1.90 m lengte.
Bij langere personen of bij personen met extra lange benen zou het wenselijk zijn dat de stoel wat verder naar achteren kon. Dit is mogelijk door het plaatsen van enkele bevestigingplaten, die tussen de bevestigingsgaten in de bodem en de bevestigingsrails van de stoel worden geplaatst. Het is zo mogelijk om de bestuurdersstoel afhankelijk van de lengte van de plaatjes max. 10 cm meer naar achteren te plaatsen, zodat er ook voor extra lange mensen een goede zit achter het stuur van de Prius is te creëren.


Stoelaanpassing links achter
Stoelaanpassing links voor
Stoelafwerking rechts achter
Stoelafwerking links achter

Deze aanpassing is uitgevoerd bij een garagebedrijf in opdracht en onder verantwoordelijkheid van de betreffende eigenaar.

 

 

Bron: E. Rutten

Met de Prius 2 op heuvelachtigterrein of in de bergen


Enkele ervaringen tijdens de zomervakantie in 2005.

 

De regeltechniek in de Prius is meestal in staat om geregenereerde elekrische energie efficient in te zetten via motorassist, E-drive en EV mode, maar als de HV accu vol is, tijdens b.v. een lange afdaling, dan gaat er toch energie verloren.
Het is dan gunstig om tijdens vlakke stukken of een lichte klim het overschot aan energie via EV mode (tot 50 km/hr) of Feathering (tot 70 km/hr) te verbruiken, dit gaat prima als je redelijk bekend bent met de route die je rijdt.
Je kunt dan voor een afdaling zoveel mogelijk energie verbruiken, omdat tijdens de afdaling weer terug te winnen.
Ik heb ervaren dat het rendement behoorlijk omhoog gaat, als je tijdens een afdaling van een meer dan 7% helling licht bijremd. De generator levert dan veel meer elektrischvermogen naar de HV-accu.
Doe dit echter gedoseerd zodat de mechanische remmen niet in werking treden en de accu niet te vol is voor je beneden bent. Dit gaat prima op bekend terrein en met de gelegenheid om dit enkele malen te oefenen.

"B" mode t.o.v. bijremmen.

 

Tijdens ritjes in Zuid-Frankrijk van 10 km heen en terug, die ik om de 3 dagen maakte (boodschappen doen), heb ik ontdekt dat het verschil tussen bijremmen en "B" mode behoorlijk groot is.
In het traject zat een afdaling van een paar honderd meter.
Op de motorrem ("B"mode) aan het einde van de afdaling geen zichtbare energiewinst (nul balkjes erbij).
In "D" mode en licht bijremmend altijd minimaal 1 balkje erbij.

Ik moet hier voor de goed orde wel vermelden, dat het tijdens lange afdalingen en op onbekend terrein verstandiger is om de "B" mode in te schakelen.

De mechanische remmen kunnen geactiveerd worden als de HV accu vol is en er nog steeds mechanisch afgeremd word.

De Prius berekend namelijk het benodigde remvermogen aan de hand van de stand van het rempedaal en verdeeld dit over het remkoppel dat geleverd kan worden door de generator en de mechanische remmen.
Tijdens het afdalen van stijle hellingen is het verstandig om altijd de "B"mode in te schakelen en net als bij een conventioneel aangedreven auto indien nodig af en toe kort en krachtig af te remmen, om zodoende de remmen niet te warm te laten worden.


Met vriendelijke groet,
John Visbeen

Welke banden onder de Toyota Prius 2?


De standaard Toyota Prius band

 

De Michelin Pilot Primacy banden onder de Prius zijn onder normale omstandigheden zondermeer goede banden met een lage rolweerstand. Deze banden voldoen doorgaans goed op onze Nederlandse wegen. Er is echter een uitzondering en dat is als het gesneeuwd heeft of als er een ijslaagje op de weg ligt, dan is het glibberen met deze band. Toyota Europa heeft er voor gekozen om de Nederlandse Prius uit te rusten met zomerbanden en niet met een all-season band.
De Michelin Pilot Primacy band wordt in testen op meeste onderdelen goed gewaardeerd behalve onder de omstandigheden dat er op sneeuw of ijs gereden moet worden en tevens is het geluidsniveau wat aan de hoge kant. (zie onderstaande waardering)

 

 

Wetende dat de Prius band niet echt de beste all-season band is gaan we met het blik op de toekomst opzoek naar mogelijke vervanger. We lopen al snel tegen een beperking aan in onze keuze mogelijkheden en dat is de enigszins afwijkende bandenmaat van de Prius. De 195/55R16 H87 is een niet erg veel voorkomende bandenmaat.

Maar eerst iets over de maat aanduiding op een autoband.
De bandenmaat onder de Prius wordt aangeduid met 195/55R16 H87.
Wat betekent deze maat aanduiding?

 

195
Staat voor de breedte van de band in mm van zijkant tot zijkant.
55
Is een aanduiding die gelijk is aan het product - hoogte v/d band gedeeld door breedte v/d band * 100.
Dit wordt ook wel genoemd de aspect-ratio van een band.
R
Staat voor Radiaal.
16
Staat voor de hieldiameter v/d band, deze dient gelijk te zijn aan de velgmaat. (de velgmaat v/d Prius is 16x6 JJ)
H
Staat voor de maximumsnelheid waarvoor deze band geschikt is. (in dit geval max. 210km/h)
Hieronder is een deel van de bestaande codes vermeld;
 
Code
Snelheid
S
180km/h
T
190km/h
U
200km/h
H
210km/h
V
240km/h
87
Staat voor de maximum belasting van de band. (in dit geval tot max. 545kg)
Hieronder is een klein deel van de 60 bestaande codenummers vermeld;
Code
Belasting
85
515
86
530
87
545
88
560
89
580
90
600
91 615
Wilt u meer informatie over banden in het algemeen, kijk dan bij de adviezen van "Bibendum"

 

Op mijn zoektocht naar een all-season band kwam ik al snel tot de slotsom, dat er geen goede band is die voldoet aan de door Toyota gebruikte maatvoering van 195/55 R16.
Geen van de grote banden fabrikanten had een dergelijke all-season band in zijn assortiment.
Wel zijn er iets bredere banden die op de 16x6JJ velgen van de Prius passen.
Bij de winterbanden is het ongeveer een zelfde verhaal. Geen van de bekende fabrikanten, op een na, hebben een band met de Prius maatvoering in hun assortiment. De uitzondering is de fa. Continental, deze heeft wel een 195/55 R16 H87 winterband in het assortiment.

 

Hieronder enkele goed geteste all-season en winterbanden van bekende bandenfabrikanten,

 

Soort band
Fabrikant
Type
Breed
Aspect ratio
Inch maat
Snelheid
Belasting
Test Rapport
Standaard
Michelin Pilot Primacy
195
55
16
H/V
87
Pilot Primacy
All Season
Goodyear Eagle vector EV2
205
55
16
H/V
91
Eagle vector EV2
All Season
Vredestein Quatrac 2
205
55
16
H/V
91
Quatrac 2
Winterband
Michelin Pilot Alpin
205
55
16
N
91
Pilot Alpin
Winterband
Michelin Pilot Alpin 2e
205
55
16
T
91
Pilot Alpin 2e
Winterband
Pirelli 210 Snowsport
205
55
16
H
91
210 Snowsport
Winterband
Continental TS 790
195
55
16
T
87
TS 790

 

Dit is maar een moment opname, er worden natuurlijk regelmatig nieuwe banden op de markt gebracht.
Een advies kan ik potentiële kopers wel meegeven, ga niet alleen af op mooie plaatjes en praatjes van de diverse fabrikanten. Zoek op het internet naar gebruikerservaringen en testrapporten, zodat u zich een beeld kunt vormen van de sterke en zwakke punten van een bepaalde band, alvorens een definitieve keuze te maken.

 

Met vriendelijke groet, John Visbeen

Informatie over brandstof besparende maatregelen


Om extra brandstof te besparen met de Prius zijn er een aantal zaken die in meer of mindere mate een rol spelen.

Het rijgedrag van de bestuurder is de grootste component, anticiperend rijgedrag, lage topsnelheden, zoveel mogelijk korte ritten combineren, zo min mogelijk onnodige belading meenemen en de Prius schoonhouden.

Een tweede component is de bandenspanning. Een hoge bandenspanning geeft minder rolweerstand en daarom minder brandstofverbruik. Het nadeel van een hoge bandenspanning is echter dat het veercomfort iets minder wordt. Een acceptabel compromis is 2,9 Bar voor en 2,7 Bar achter.

Een derde component is motorolie. Het gebruik van synthetische motorolie met een hoge viscositeitsindex geeft ook brandstof besparing. Er zijn diverse fabrikanten die deze oliën leveren. Let echter wel op!, niet iedere olie is geschikt of valt binnen de Toyota specificaties en garantie.

Over het fenomeen motor oliën is er een interessant artikel te vinden op de pagina ingezonden stukjes en in het

bijzonder het stukje van Hans van den Dorpel.
Na overleg met Toyota importeur NL is het advies niet voor de 1500 km de olie te laten verwisselen. De motor moet goed ingelopen zijn. Na overschakeling op een synthetische motorolie is het verstandig om niet meer terug te keren naar conventionele natuurlijke oliën.

Een vierde component speelt een belangrijke rol bij lage en hoge buitentemperaturen en dat is het gebruik van de airconditioning. In de winter maanden een zo laag mogelijke temperatuur instelling kiezen bespaart brandstof, evenals een zo hoog mogelijke temperatuur instelling in de zomer maanden.
De echte freaks zetten 's winters de kachel uit en trekken een dikke winterjas aan en in de zomer maken ze van hun Prius een sauna. Maar, dat gaat mij in ieder geval te ver, geef mij maar het comfort van een goede airconditioning.



Rij comfortabel en zuinig, John.

Parkeerrem en "Neutraalstand" Prius 2


Zet de versnelling van de Prius als het hybride systeem d.m.v. de powerbutton in bedrijf genomen niet langdurig in de neutraalstand. De HV-accuset kan dan niet opgeladen worden. Activeer altijd de elektrische parkeerrem als u lang stil moet staan en om wat voor reden dan ook het hybridesysteem in bedrijf wilt houden.

 

Waarom wordt in dit geval de HV-accu niet opgeladen?

De voorwielen en MG2 zijn zonder tussenkomst van een conventionele koppeling mechanisch met elkaar verbonden. Om te voorkomen dat in de neutraalstand van de versnellingshandel de wielen worden aangedreven worden in de neutraalstand alle vermogenstransistoren in de inverter uitgeschakeld. De aandrijfkracht naar de wielen is daardoor tot nul gereduceerd. In deze situatie wekt MG1 nagenoeg geen elektrische energie op, ook al is de verbrandingsmotor in bedrijf.

De HV-accuset wordt daardoor niet opgeladen, maar verliest wel lading via de converter naar het 12 volt systeem en naar de eventueel in bedrijf zijnde airconditioning. De HV-accu zou hierdoor op de lange duur te ver ontladen kunnen worden.

Er is een uitzonderingssituatie op het bovenstaande verhaal en dat is de wasstraat!

Als u met de Prius door een geautomatiseerde wasstraat wilt gaan, dan moet het hybridesysteem geactiveert blijven en de versnelling in de neutraalstand staan.

Nooit in een automatische wasstraat de elektrische parkeerrem activeren!

De "P" knop (parkeerrem) activeert een mechanische blokkering in de transaxle ruimte, daardoor wordt de aandrijving mechanisch geblokkeerd. De Prius wil dan niet meer voor of achteruit.


John.


Configuratie Sony-Ericsson P910i


John, na lang proberen heb ik mijn P910i aan de praat gekregen.

In het Bluetooth scherm van de GSM staat een vakje, met daarbij: Zichtbaar voor andere apparaten.

Dat vakje heb ik dus aangevinkt, dat leek mij logisch. Dan werkt het dus niet.

 

Als het vakje niet aangevinkt staat werkt de P910i prima. Als je gebeld wordt hoor je de oproeptoon alleen via de telefoon, niet via de auto. Als je de radio echter aan hebt staan wordt die gemuted, zodat je toch wel weet dat er een gesprek binnenkomt.


Tip van Joost Meulenbroek


Prius 2 - Blikkerig geluid bluetooth verbinding Sony-Ericson T630


Ik had een blikkerig geluid met de bluetooth verbinding (Sony-Ericson T630)

Het leek of het geluid sterk overstuurd werd.

 

Dit heb ik als volgt opgelost:

 

Zodra de auto aan staat, klik je de knop "DISPLAY" hier wordt het scherm ongeveer in drie delen 'geknipt'! (Een bovenste en een onderste balk met een resterend gedeelte er tussen in.)

Het middelste gedeelte is echter van belang!!

Indien je in de middelste strook met je vinger aan de linker kant op het scherm de volgende plaatsen aanwijst, kom je in het "garage- menu":

 

- bovenste deel middenstrook - onderste deel middenstrook -

- bovenste deel middenstrook - onderste deel middenstrook -

- bovenste deel middenstrook - onderste deel middenstrook -

 

(Dat is dus om en om 3 maal boven drie maal onder)

 

Kies uit de mogelijkheden voor 'BT QUALITY SET' (bt=bleutooth) als je het receive signaal naar beneden bijsteld (-5) is het
probleem waarschijnlijk verholpen. Even spelen met de mogelijke waarden levert resultaat op.

De settings met 'send signaal' heb ik echter op '0' laten staan. Middels "menu" kun je weer terug naar het vorig scherm en blijven je waarden bewaard.

 

Tip van Roland Kessel


Wat te doen als de Prius 2 enkele weken niet gebruikt gaat worden.


Als de Prius enkele weken niet gebruikt wordt b.v. door vakantie of ziekte is het verstandig om de domefuse te verwijderen. (zie figuur hiernaast)

De domefuse is een zekering die zich bevindt onder de motorkap.

Voordat de domefuse verwijderd wordt dien u eerst de motorkap te ontgrendelen en daarna de deuren met de AB te sluiten.

Dan de domefuse verwijderen, motorkap sluiten, nergens meer aankomen.

Als deze zekering verwijderd is zal de binnenverlichting, de radio en de eventueel aanwezige alarminstallatie spanningloos zijn.

Het verwijderen van de domefuse uit zijn normale bedrijfspositie voorkomt het ontladen van de 12 volt hulpaccu, doordat er na verwijdering geen ruststroom meer loopt.

Het enige nadeel is dat de presets van de radio verloren gaan en de trip km- tellers op nul gezet worden.

De Prius kan nu zonder problemen 3 weken met rust gelaten worden zonder dat de 12 volt accu leeg raakt. Als de periode langer is dan 3 weken, dan is het verstandig om de hulpaccu een keer op te laden.

Het laden kan geschieden door gebruik te maken van een gewone acculader, die een maximale laadstroom afgeeft van ongeveer 3,5 Amp.
Bij Toyota is ook een voor dit doel ontwikkelde automatische lader te koop. Prius 12 V. acculader - part nummer 90000-00001-8S met een catalogusprijs van € 70.- in 2004 (De prijs is echter door inflatie gestegen tot 120 euro excl. BTW in 2007).

Het is ook mogelijk om de domefuse weer te plaatsen, de Prius te starten en minimaal een half uur in bedrijf te houden en daarna de domefuse weer te verwijderen.


Toyota Prius dome fuse locatie


Voordat de Prius weer gebruikt kan worden moet uiteraard de domefuse weer op zijn normale positie geplaatst worden. (zie figuur hiernaast)
Voordat de domefuse geplaatst kan worden dient u de bestuurdersdeur te openen met de noodsleutel en daarna de motorkap te ontgrendelen

Na de plaatsing van de domefuse start u de Prius en houdt hem minimaal een half uur in bedrijf, zodat de 12 volt hulpaccu enigzins bijgeladen kan worden. Zorg ervoor als u dit doet en u gaat niet met de Prius rijden, dat deze op de parkeerstand en niet met de versnelling in neutraal staat. Als namelijk de versnelling in de neutraal stand staat kan de HV accuset niet worden geladen en zal deze tijdens het laden van de 12 volt hulpaccu een deel van zijn lading verliezen.


Toyota Prius dome fuse locatie



Na powerup dient de anti-klem beveiliging van de elektrische bediende ramen gereset te worden en kunnen de presets van de radio weer ingesteld worden.

Bron: Webmaster

Hoe rem je het efficiëntst met een Prius 2

Een Amerikaanse eigenaar heeft enkele metingen gedaan m.b.t. regeneratief remmen.

Uit de meting blijkt dat soepel en niet te krachtig remmen het hoogste rendement oplevert.

Hieronder is dat te zien - Bij de 4e Bar en een brake pedal value van 17 is de teruggewonnen elektrische energie het hoogst. Dit komt overeen met afremmen van 72 km/hr naar 8 km/hr in 22 seconden.

Bron: Attila Vass (USA)

De JBL geluidsinstallatie (Prius 2 Business uitv.)


Informatie Toyota Nederland over de DSP en ASL regelingsmogelijkheid van het audiosysteem in de Toyota Prius Business Edition.

Het JBL audiosysteem in de Toyota Prius is voorzien van de digitale sound processor (DSP), alleen de in het instructieboekje vermelde automatische geluidsregeling ASL is in de Toyota Prius niet beschikbaar. Ook niet in andere continenten zoals Japan of Amerika. Het blijkt een fout te zijn in het instructieboekje. De instellingen kunnen dus niet op basis van het aantal inzittenden gewijzigd worden.

De digitale sound processor DSP is niet apart in- of uit te schakelen. Hetgeen hier bedoeld wordt is de automatische volumeregeling als er harder dan 80 km/u gereden wordt. Dit is alleen voor het volume van de stembegeleiding van het navigatiesysteem en de telefoon.



Bron: Toyota Nederland

File rijden met de Prius automaat


Voor de gene die niet gewend zijn aan een automaat heb ik het volgende stukje geschreven.

Een automatische versnellingsbak en dus ook de Prius automaat heeft de neiging om te kruipen.
Hij beweegt de auto zachtjes vooruit als de versnellingshandel in "D" (drive) staat of zachtjes achteruit als de versnellingshandel in "R" (reverse) staat.
Het kruipen is noodzakelijk om de auto goed en soepel op het gaspedaal te laten reageren.

Om niet constant je voet op de rem te moeten houden en de achterligger daardoor te verblinden met je remlichten, als je in een file rijdt, zijn er twee procedures t.w.:

Procedure 1.

Je rijd en moet stoppen
- Je drukt de rempedaal in en staat stil.
- Je druk op de parkeerremknop rechts naast het stuur.
(op een helling dient eerst de mechanische parkeerrem ingetrapt te worden)
- Je haalt de voet van de rempedaal.

Je wil weer gaan rijden.
- Je trapt de rempedaal in.
- Je zet de versnellingshandel in de"D" stand en laat hem los.
(op een helling dient eerst de mechanische parkeerrem ingetrapt en daarna losgelaten te worden)
- Je haalt je voet van de rempedaal en geeft gas.

Procedure 2.

Je rijd en moet stoppen
- Je drukt de rempedaal in en staat stil.
- Je zet de Prius in de "N" stand (neutraal).
- Je trapt de mechanische parkeerrem in.
- Je haalt je voet van de rempedaal.

Je wil weer gaan rijden.
- Je trapt de rempedaal in.
- Je trapt de mechanische parkeerrem in en laat hem los, zodat deze vrij komt.
- Je zet de versnellingshandel in de"D" stand en laat hem los.
- Je haalt je voet van de rempedaal en geeft gas.

De beide procedures werken, maar er is een procedure die de voorkeur heeft en dat is procedure 1.

Waarom procedure 1?

Het is namelijk zo, dat de Prius HV accuset niet opgeladen wordt als de versnellingshandel in de stand "N" (neutraal) staat.

Dat de HV accuset niet opgeladen wordt in de neutraalstand heeft te maken met manier waarop de diverse componenten aan elkaar gekoppeld zijn. Er staat een waarschuwing links onderaan op pagina 18 van het instructieboekje.

Bij het gebruik van procedure 2 kan het voorkomen, dat als men in een lange file staat c.q. rijdt , de HV accuset te diep ontladen wordt.

 

TIP: Het is belangrijk om het instructieboekje goed door te nemen, omdat er veel verschillen zijn in de toegepaste techniek t.o.v. de techniek in conventionele automobielen.

De techniek in de Prius kan door verkeert handelen schade ondervinden, er staan diverse waarschuwingen in het instructieboekje. Bij het ontstaan van schade door verkeert handelen kan er discussie ontstaan tussen de eigenaar en Toyota over de garantie.


John Visbeen

De hybride accuset


17 september 2004


Webmaster

Hoe kan er schade aan de Hybride accuset ontstaan?

Schade aan de hybride accuset kan ontstaan door te lang in EV mode te blijven rijden.

In een normale situatie zal het computersysteem de EV mode uitschakelen op het moment dat het laadniveau van de hybrideaccu te laag word. De accuset moet volgens Toyota door de aanwezige beveiligingen in de logica afdoende beschermd zijn tegen te diepe ontlading. In enkele gevallen is gebleken dat de beveiliging niet afdoende is. Soms zal er alleen maar een alarmering zijn en kan de bestuurder deze negeren om door te blijven rijden op de elektromotor.

Situatie 1.

 

Tijdens een storing aan de verbrandingsmotor kan de bestuurder beslissen om door te rijden op de elektromotor.

Doe dit nooit of hooguit over een afstand van enkele honderden meters en alleen om het voertuig veilig stil te kunnen zetten.

Als er toch te ver doorgereden wordt is de kans groot, dat de hybride accuset te diep ontladen wordt.
Dit kan resulteren in beschadiging van de hybride accuset, zoals capaciteitsverlies of in het ergste geval een volledig defect.
Nickelmetaalhydride accu's mogen bijvoorbeeld niet te ver ontladen worden, anders verliezen zij een deel van hun capaciteit en wordt hun levensduur bekort of bij geheel ontlading kunnen zij zelfs overlijden (volledig defect raken).

Situatie 2.

Tijdens het doorrijden op de elektromotor, als de benzinetank leeg en de verbrandingsmotor gestopt is, kan de hybride accuset te diep ontladen worden. Dit kan wederom resulteren in beschadiging van de hybride accuset, zoals capaciteitsverlies of volledig defect. Het is natuurlijk aantrekkelijk om te proberen d.m.v. de elektrische aandrijving toch bij de benzinepomp te komen, maar het kan het einde betekenen van de hybride accuset.
In deze situatie kan ook de verbrandingsmotor problemen krijgen. Er kan bezinksel uit het onderste deel van de tank in het brandstofleidingsysteem komen. Dit kan er voor zorgen dat de injectoren niet goed meer werken of dat er elders verstoppingen ontstaan.

 

Er doen verhalen op het internet de ronde van eigenaren die er een sport van maken om te kijken hoeveel kilometer er op een enkele tank gereden kan worden. Meer dan 1000 km blijkt mogelijk te zijn. Maar wat koop je daar nou voor, rijden op de benzinedampen in je tank. De kans dat er uiteindelijk schade aan de benzinemotor (vervuiling) of aan de hybride accuset ontstaat is niet ondenkbaar.

Doe hier dus niet aan mee!
Je kunt ook op basis van het aantal km/ltr aantonen dat je een kei in zuinig rijden bent.


Via het internet heb ik al enkele vergelijkbare situaties, zoals boven beschreven gelezen en ik heb vandaag een mail gekregen van een Nederlandse Prius eigenaar met waarschijnlijk een kapotte accuset en een verbrandingsmotor die niet meer wil starten. Een heel dure grap voor Toyota. Gelukkig is er de garantie.

Dit verhaal is bedoeld als waarschuwing aan alle Prius eigenaren.

Rij niet door in EV mode of alleen op de elektromotor, als er door welke reden dan ook een storing aan de verbrandingsmotor is en tank altijd op tijd - het moet toch een keer gebeuren!

Lees voor meer info over de "EV mode" het Engelse stukje op deze pagina.



John Visbeen

Mobiliteitsgarantie en hulp bij pech onderweg


De mobiliteitsgarantie Europ Assistance voor de nieuwe Toyota Prius is 3 jaar en is te bereiken onder telefoonnummer binnenland 0800 0203727 en vanuit buitenland +31 26 3553389.
In het buitenland altijd het Nederlandse nummer bellen en niet het nummer dat vermeldt staat in de dealergids van Europa.


Problemen met hulpaccu - Spanningsniveau te laag


Als het laadniveau van de hulpaccu te laag wordt door b.v. zelfontlading, dan is de Prius niet meer van zijn plek te krijgen.

De accu moet als de Prius langere tijd (ongeveer een maand) niet gebruikt is, worden opgeladen.
Accu's hebben de (nare) eigenschap om aan zelfontlading te doen. Dit kan meer dan 10 % per maand zijn. Bij lagere temperaturen gaat de zelfontlading zelfs sneller.
Een accu mag nooit helemaal ontladen worden, 11,5 Volt is de veilige grens, sterkere ontlading leidt tot defecten.
Bij 10,7 Volt is de accu klinisch dood.
Wordt een ontladen accu niet bijtijds opgeladen, dan kan bovendien sulfatering van de platen optreden, resultaat: blijvend capaciteitsverlies. Sulfateren is de vorming van sulfaatkristallen die de effectieve oppervlakte van de cellen verminderen.
Dit probleem met loodaccu's geldt voor alle auto's en natuurlijk niet alleen voor de Prius.

Problemen die ontstaan bij een te laag laadniveau van de Prius hulpaccu zijn:

- De Prius is alleen nog maar te openen aan bestuurderszijde met de noodsleutel.
- Alle elektrische systemen zijn dood, de prius is dus niet te starten.
- De hulpaccu is niet bereikbaar, omdat de achterklep niet te openen is.
- De Prius is niet te verplaatsen, doordat de parkeerrem geactiveerd is.


Wat te doen in zo'n situatie:

De Prius kan weer geactiveerd worden door gebruik te maken van de jumpstart terminal en een tweede accu.
Deze terminal bevindt zich onder de motorkap in de zekeringbox aan de rechterzijde.
De pluskabel van de jumpstart accu dient hierop aangesloten te worden, de minkabel wordt aangesloten op een schoon massadeel van de carrosserie (zie onderstaande tekening)

 


Nadat de Prius weer geactiveert is dient deze te worden gestart, de accu zal nu opgeladen worden.
Het hybridesysteem dient minimaal 30 min. in bedrijf te blijven om de accu enige lading te geven.

Het is verstandig de hulpaccu, na het optreden van bovenstaande situatie, direct volledig te laten opladen en controleren.
Het laden kan geschieden door gebruik te maken van een gewone acculader, die een maximale laadstroom afgeeft van ongeveer 3,5 Amp.
Bij Toyota is ook een voor dit doel ontwikkelde automatische lader te koop.
Prius 12 V. acculader - part nummer 90000-00001-8S met een catalogusprijs van € 70.- (verkoopprijs is misschien lager!)

Ladings controle

De enige juiste, maar tevens de meest lastige, manier om de ladingstoestand van een accu te weten is een zuurmeting van de elektrolyt. Dit is zwavelzuur, en gezien de zeer bijtende eigenschappen, sterk af te raden. We zullen ons moeten behelpen met de op een na beste methode: spanning meten.
Voor een goede meting mag de accu niet belast zijn en na een belasting 10 minuten rust hebben gehad. Meet de spanning met een goede, bij voorkeur digitale, voltmeter.
 
De gemeten waarden komen ongeveer overeen met onderstaande percentages:

( De opgegeven rustspanning geldt voor een zuivere lood/loodsulfaat 12 V accu, bij een lood/cadmium 12 V accu ligt deze iets lager ).

 

Laadtoestand accu

% ontladen

s.m. elektrolyt

Rustspanning in Volt

            100 %

                    

            1,28

            12,72

             80 %

             20

            1,245

            12,51

             60 %

             40

            1,21

            12,30

             40 %

             60

            1,175

            12,09

             20 %

             80

            1,14

            11,88

               0 %

            100

            1,10

            11,64

Indien de klemspanning van een 12 volt lood/cadmium accu, na 100% geladen en zonder gebruikt te zijn, binnen enkele dagen onder de 12,3 volt komt, dan is de accu aan vervanging toe. Indien de klemspanning van een 12 volt lood/cadmium accu in rust lager is geworden dan 11 Volt, dan is de accu klinisch dood.

Het is ook mogelijk om de klemspanning van de hulpaccu softwarematig uit te lezen op het centrale informatiescherm.

Klik hier voor de softwareprocedure voor de Prius 2.


Prius "EV mode" notifications (aandachtspunten)


In the "EV" drive mode, your vehicle runs like an electric vehicle, only using the electric motor driven via electricity which is stored in the hybrid vehicle battery. This mode is suitable for driving in residential areas in the early morning or in the middle

of the night or in the covered parking lot because you do not have to worry about noise or exhaust gases.


Press the switch to turn on the electric motor power manually.

The indicator light in the instrument cluster comes on. Pressing the switch again will turn off this function and the indicator light.

Caution! The driver should pay full attention around the vehicle especially when it is driven only by the electric motor (with the gasoline engine stopped).
People in the immediate area might misjudge the hybrid vehicle movement based on the absence of the regular engine noise.


In the following conditions, the "EV" drive mode may not be turned on. In this case, the message appears I the multi-information display and a beep sounds.

-The hybrid system gets hot. (after the vehicle is left in hot weather, after driving on the slopes or high speed driving etc.).
-The hybrid system gets cold. (After the vehicle has long been left below 0 gr.C.
-During gasoline engine warm up.
-The hybrid vehicle battery assembly charging level is 3 or lower.
-The vehicle speed is about 45 km/h (28 mph) or ove.r
-The accelerator pedal is depressed strongly or on the slopes.
-The defroster is in use.

Turning on in cold weather.

When the engine is cold (for example early morning), it will start warming up about 10 seconds after the READY light comes on. During the warming up, the EV drive mode cannot be turned on. (The time before the engine starting varies depending on the temperature, air conditioning condition, etc.) To use the EV drive mode, press the switch before the engine starts.


In the following conditions, the "EV" drive mode may be automatically cancelled whilst driving. In this case, a beep sounds and the "EV" drive mode indicator light flashes three times and then goes out.

-The hybrid vehicle battery assembly charging level is 2 or lower.
-The vehicle speed exceeds about 45 km/h (28 mph).
-The accelerator pedal is depressed strongly or on the slopes.


Although the available driving range differs depending on factors such as the hybrid vehicle charging level or air conditioning
condition, it usually ranges from about several hundred metres to 2 km (about 1½ mile or less) when the vehicle speed is less than about km/h (28 mph).

As your vehicle is designed to have the best fuel economy during normal driving (driving in the combination of gasoline engine and electric motor power), frequent use of the "EV" drive mode may worsen fuel economy.

Bron: Prius manual

Uitzetten veiligheidsgordel alarmering (gordel pieper) van de Prius 2

Voer stapsgewijs de volgende procedure uit.
1 Zet de auto aan (IG-ON, dat is 2 keer POWER zonder rem ingetrapt.
2 Zorg dat je kilometerteller ODO weergeeft (dus niet A of B).
Dat doe je met het knopje ODO TRIP (onder het multifunctionele scherm).
3 Zet de auto uit (1 keer POWER).
4 Zet de auto aan (IG-ON).
5 Binnen 6 seconds nadat je de auto aan hebt gezet druk je minimaal 10 seconden op de knop ODO TRIP.
6 Terwijl je nog steeds de ODO TRIP knop ingedrukt houdt doe je een van de twee voorstoelgordels om.
7 "b-on" is nu zichtbaar op de plaats waar je normaal de kilometerteller ziet.
Je kunt nu de ODO TRIP knop loslaten.
8 Druk een keer kort op de ODO TRIP knop waardoor “b-on” verandert in “b-off".
Dit betekent dat de pieper is uitgeschakeld.
9 Zet de auto uit (1 keer POWER).

 

Leaving a Toyota Prius Undriven


Leaving a conventional car undriven for up to a couple of months is usually not a matter of much concern.  The worst that can happen is that you come back to a flat battery and have to jump start the car.  You need to be a bit more careful with the Prius, for reasons I'll explain below.  I have personally left my Prius undriven for two weeks and it started right up.  You could therefore consider two weeks or less to be safe and not worth any precautions at all.  Others have left their cars for a little longer, also with no problems.

For longer periods, say over the winter or during an extended absence, as with any car you should either know exactly what you are doing or seek professional help.  For example, it is not a good idea to leave gasoline in a car for many months as it changes chemically and can leave deposits in the fuel system.  You should remove the fuel before storage or treat the fuel and leave the tank is almost empty.

Auxiliary Battery Discharge

The first precaution to take with the Prius is to prevent the auxiliary battery from discharging.  Unlike in a conventional car, where the 12 volt battery has to supply power to the starter motor, the Prius 12 volt battery has no large power demands and is therefore small and light duty.  Its capacity is 35 ampere hours.  It can be drained in quite a short time by leaving the interior light on, doors ajar or the cabin fans running when the car is not turned on.
It can also be discharged even if all lights and accessories are turned off. 

The current drown from the auxiliary battery when all accessories and lights are off and the doors are locked is
about 20 mA.

When you don't drive the car for a long time than take the following measures.

  • have someone turn the car on every few weeks and let it charge the auxiliary battery back up
  • disconnect the auxiliary battery (you will lose your radio presets and the time of day)
  • connect a battery tender to the auxiliary battery or, in a pinch, a trickle charger
  • connect a solar panel charger to the auxiliary battery

If you don't take these precautions, the worse that can happen is still a discharged battery.  You can jump start the Prius in a similar way to other cars (although jump starting another car from a Prius is not recommended). 

There is no need to run the engine on the other car because of the low power demand.  You can also jump start from another battery.  Light duty booster cables will work as well as heavy duty jumper cables.  The only thing to be aware of is that each time you discharge a lead-acid battery completely, you shorten its life.  So, you don't want to let this happen too often.

High Voltage Battery Discharge

The second concern is discharge of the high voltage battery.  This will not happen in such a short time as discharge of the auxiliary battery, but if it does happen, it can be more serious trouble.  If the state of charge drops below the programmed lower limit for normal operation, the car will not start.  It can be persuaded to start by a Toyota technician with the appropriate equipment.  He or she may make a house call or you will have to have the car towed to a service facility.  By plugging in a tester and pressing some buttons, the car is assured that it is in good hands and will start using whatever power remains in the battery.  It will then charge itself back up.  Should the charge fall so low that there is not enough to start the car, you will definitely need a tow.  The service facility may be able to recharge the battery in the car or may have to remove it to be recharged or even replaced.

The high voltage battery is completely disconnected when the car is turned off at the ignition.  No current is drawn from the battery.  Unfortunately, nickel metal hydride (NiMH) batteries have a property called "self-discharge" by which they lose charge even when no power is drawn from them.  A figure of 2% per day is often quoted at room temperature for household NiMH batteries, but this may not be correct for the Prius batteries.

Toyota's recommendation, which appeared on their Web site in the FAQ section, is to have the hybrid system started every two months and to let it run for 30 minutes. 

Of course, you'll have to reconnect the auxiliary battery if you've chosen to disconnect it.  You can be more confident that this will work at low temperatures, for example in the winter, since the self-discharge rate is reduced. You might be more cautious at high temperatures, when self discharge increases.  I would recommend making sure the battery icon shows no less that three-quarters before you leave the car.  If it doesn't, go for a drive and stay out of EV mode. 

 

 

 

Prius 2 - Demontage achterbumper t.b.v. montage parkeerdetektie





Bron: Onderhouds Manual Toyota Prius

 

 

Informatie documenten t.b.v. Prius 2 eigenaren (in Engels of Nederlands)

 

Het Toyota Prius 2 "Owners manual" - (Engels - Pdf - 5Mb) NEW

De fabrikantsversie.

Een boek over de Prius "De Prius die de wereld deed schudden" - (Engels - Pdf - 732 Kb)

Toyota/Lexus Backup Camera System (Engels - Pdf 445 Kb)

Instructiekaart t.b.v. de gebruiker van het Intelligent Park Assist systeem in de Prius Tech Edition (Ned.- Pdf 4,1 Mb)

De zelfde kaart maar dan als grafisch bestand - Instructiekaart Intelligent Park Assist (Ned - 0,25 Mb)

Wijzigingen en verbeteringen Toyota Prius HSD 2006 t.o.v. model 2004 (Engels -Pdf 2,1 Mb)

Geeft inzicht in doorgevoerde technische wijzigingen, het genoemde uitrustingspakket is echter specifiek Engels.

De gebruikte afkortingen in de Prius en hun betekenis (Ned - Pdf - 58 Kb)

Prius Pre Delivery Service (checklist) (Engels - Pdf - 306 Kb)

Toyota Accessoires Installatie Manuals - Registratie op de Toyota site is noodzakelijk!

Prius Users Guide ( Engels - Pdf - 5,4 Mb)

Door een Amerikaan geschreven versie.

Prius FAQ 1 - Europian Yahoo group (Engels)

Prius Emergency Responce manual (Engels - Pdf - 2,23 Mb)

Prius Dismantling manual (Engels - Pdf - 1,35 Mb)
Prius Emergency Presentation (*.EXE - 18,4 Mb)

Hybride Synergy Drive THSII Document (Engels)

Press release document Techn. info (Engels - Pdf - 1,6 Mb)

Continuously Variable Transmission in detail - How it works! (Engels)

 

 

 

Op deze pagina vindt u interessante informatie en gebruikerstips voor en door Prius 2 eigenaren.

Info en Tips!

 

Interessante links