Ingezonden stukjes

Deze pagina is bedoeld voor ingezonden stukjes van eigenaren van een Toyota Prius.
Zo kan iedereen op die manier zijn ervaringen met andere eigenaren delen.

Schrijf een leuk stukje en mail het naar ons.


Ingezonden door Reinier

16 maart 2010

 

Goobye Black, Hello White!

Begin Juli 2007 begon het avontuur! De Alfa begon alleen maar geld te kosten en toen hij het weer opgaf, met dit keer een defecte homokynetische koppeling, een paar dagen voor de vakantie, was de maat vol. Hij ging er uit! Op zoek naar een nieuwe auto dus, en dan bedoel ik dus een écht nieuwe en geen occasion.
Er waren een paar opties, maar omdat ik net een eigen bedrijf gestart was, was het financiële plaatje ook niet geheel onbelangrijk. Ik besloot me maar een keertje te laten leiden door het verstand, en wat minder door emoties deze keer. Diverse autobedrijven afgelopen, ik ruilde geen auto in (Alfa werd particulier verkocht) dus ik kon me geheel door 'zuivere, lees financiële" argumenten laten leiden. Bij VW geweest, bij Opel, bij Ford en, o ja, laat ik ook nog maar even bij Toyota gaan kijken. Daar hebben ze zo'n raar hybride ding. Zo'n strijkijzer, zal ook wel voor geen meter rijden dacht ik toen nog!

 

 

 

 

Maar hij er kwam bij de ANWB er goed uit met de afschrijving en zo. Toch maar even kijken, ik heb niets te verliezen. Proefrit gemaakt.....verkocht was ik! Wat vond ik het een relaxte auto en wat voelt het soepel aan! Alleen het model... tja geen topper naar mijn smaak,maar je hersens gebruiken dacht ik, zal wel wennen.


Op 20 september was het zover, de auto stond klaar! Een fonkelnieuwe zwarte Comfort Edition. Omdat de Comfort, ondanks zijn complete uitrusting voor mij niet compleet genoeg was, heb ik wat dealeropties laten aanbrengen. Zwarte lederen bekleding, parkeersensoren achter, mistlampen, Ipod aansluiting. En toen ik hem zo in de garage zag staan, wachtend op zijn nieuwe 'baas", vond ik het model eigenlijk niet eens zo heel lelijk meer. Ik vond hem eigenlijk best wel aardig in het zwart. Ik was al snel gewend aan de auto. Het was nog in een tijd dat de "Pri" in opkomst was, ik was de eerste van de wijk zo'n beetje. Het gebeurde me dan ook regelmatig dat ik aangesproken werd tijdens het autowassen of uitstappen door geïnteresseerden. Hoe het reed en hoe het werkte. "O, U bent die meneer die altijd geruisloos voorbij gaat!" Ja dat was ik inderdaad, want als mijn accu voldoende vol was (en dat is al snel) zet ik in de wijk de benzine motor af en rijdt niet vervuilend rond in de EV mode. Ik ben geen milieufreak, maar waarom vervuilen als het niet hoeft toch? Uitleg aan de mensen was bij mij altijd zeer beknopt, ik ben niet technisch. Als u écht alles er van wilt weten riep ik dan, kijk dan maar op internet: google maar John2211, weet u meteen alles!

"Pri" en ik, en soms met mijn partner erbij hebben samen vele kilometers afgelegd!! Als eigen ondernemertje met een kantoor in Amsterdam en Den Haag en die landelijk werkt heb ik vele kilometers asfalt bereden door stad en land. Van Den Haag naar Friesland, naar Brabant, naar Limburg etc. Soms alleen, soms met 1 of 2 klanten bij mij in de auto. Géén probleem, ruimte voldoende en representatieve auto, comfortabel, stil en politiek correct! Het is ook geen auto die bij de klant het "VAN MIJN CENTEN!" gevoel oproept. En bij deze tochten uiteraard ook alle Nederlandse weersomstandigheden getrotseerd. Bakken regen (waarbij ik in het begin dacht, o jee, gaat dit goed met de accu's?, maar nooit probleem geweeest), gladheid mist etc. noem alle ellende maar op. Maar ook de andere kant: 30oC en een verzengede zon, God bless de automatisch Airco, waardoor ik zelfs na 2 1/2 uur nog okselfris en monter uit mijn zwarte bolide stapte. Maar het is ook een trouwe vakantiemaat geweest. Vele bergen beklommen, eindeloze stukken Duitse autobahn aan ons voorbij zien trekken. Waarbij heuvelafwaarts kilometers met nul brandstof verbruik werd gereden. In één stuk door (wel afwisselen van bestuurder natuurlijk) van hier naar Toscane, waarbij de bergpassen niet geschuwd werden. Ik was in het begin erg bang dat dit soort tochten problemen zouden geven. Maar het lukte moeiteloos!
En wat voor ellende heb ik met "Pri" gehad?? Ehh, nou eigenlijk bijna 90.000 km helemaal NIETS! Er is ook niets kapot gegaan, er rammelde nog niets, de motor liep (en loopt waarschijnlijk nog) als een zonnetje. Uiteraard wel de ondehoudsbeurten op tijd laten uitvoeren, en daarbij zijn uiteraard wel de noodzakelijke dingen vervangen zoals oliefilter, ruitewissers etc. Maar ja, dat is logisch natuurlijk. Maar buiten de gebruikelijke onderdelen dus helemaal niets. Het is dan voor mij de eerste auto waarbij ik dit mee gemaakt heb. Mijn Ford Escort, VW Golf en Volvo S40 hebben dit niet gered! Daar kwamen de eerste probleempjes al bij 40.000/60.000km, waarbij de Volvo het zelfs gepresteerd heeft om mij midden in de nacht langs de A12 in de steek te laten! En over de Alfa zwijg ik liever. Helemaal geen minpunten dan? Jawel, natuurlijk wel! De besturing vond ik bij hoge snelheden te licht, waardoor hij soms wat zoekerig aanvoelt, echt gevaarlijk werd het niet gelukkig, harde zijwind is hij ook niet dol op. Al wordt het nooit echt dramatisch.Ook de afwerking van binnen moest ik even aan wennen, wel netjes hoor, maar geen verlichte knopjes van de raambediening en zo. Beetje gebrek aan europese luxe dus. En je draagt natuurlijk een bepaald "Imago" mee. Je wordt door sommige weggebruikers niet serieus genomen. het is een hybride dus het zal wel traag zijn. "FF tussendoor glippen kan vast wel bij deze bak" Overigens trek je bij het stoplicht toch nog een behoorlijk deel van de weggebruikers er uit! En ingehaald worden door een Prius, DAT kan natuurlijk niet volgens sommige bestuurders van duitse merken!

Maar deze maand was het zo ver!! Ik keek mijn Pri is goed in de poppetjes van zijn kilometerteller en dacht: jij doet het nog héél goed ouwe jongen, en wil je in mijn hart niet kwijt! Maar aangezien ik nu ongeveer 4.000km per maand rijd, gaat het wel heel hard met je! Met dezelfde logica waarmee ik je toen gekocht heb, met die logica moet ik je nu ook laten gaan! Wil ik nog een leuk bedrag voor je terugkrijgen, en niet straks het volle pond bijbetalen, dan moet ik je NU gaan verkopen, ondanks dat je waarschijnlijk nog minimaal 50.000 km probleemloos kunt doorsnorren.
Beetje gaan oriënteren, dat het weer een Prius zou worden was zeker! (Al dat Amerikaanse hysterische gedoe over de remmen heeft op mij geen invloed, met de torenhoge schadeclaims daar, is het zéér rendabel om te doen of je auto niet goed is!) Maar ik had eigenlijk geen zin om weer 3 of meer maanden te wachten op een nieuwe Prius. Mijn eigen dealer in Den Haag, over wie ik trouwens érg tevreden ben, had helaas geen demo's voor de verkoop staan. Via de officiële Toyota website terecht gekomen bij een dealer in Nijkerk, bij wie ik ook erg prettig geholpen werd. Daar stonden 2 demo Priussen (of zijn het nu Prii?) in de Dynamic uitvoering, helaas beide alleen beschikbaar in het metallic wit, de nieuwe modekleur geloof ik. Zelf had ik liever een donkerblauw metallic uitvoering gehad maar helaas..... je kunt niet alles hebben! Proefrit gemaakt en ja hoor! Ik was weer verkocht! Na er een nachtje over geslapen te hebben de knoop snel doorgehakt! "Doet u die maar", wijzend naar de demo waarin ik ook de proefrit gemaakt had! Een auto met plm.4.000 km op de teller en ongeveer 5 maanden oud.


 

Afgelopen donderdag was het zo ver! Naar Nijkerk gereden, de laatste tocht met mijn zwarte bolide! En in mijn hart ook met gemengde gevoelens. Enerzijds met een treurig gevoel dat ik deze zwarte trouwe makker in de steek laat, en een beetje het gevoel heb dat ik hem verraden heb! Hij heeft mij immers óók nog nooit in de steek gelaten! Anderzijds (het jongetje in me) ook wel weer het leuke blije gevoel van "iets nieuws" met de nieuwste techniek aan boord. Na één uur en tien minuten gezoefd te hebben, was het zo ver. Ik reed de zwarte Pri het terrein op van de dealer, parkeerde, en drukte voor het laatste de startknop in. Geruisloos stopte de elecmotor voor de laatste keer door MIJN wijsvinger. Haalde wat kleine spulletjes uit de opbergruimtes om over te brengen naar zijn opvolger. Dit was het!! Heb serieus een traantje weggepinkt (ééntje maar hoor)! Ik weet, het is erg, het idee! Voor een stuk blik op wielen zullen sommige denken! Voor mij heeft een auto altijd een ziel, ik behandel hem met respect, en deze auto heeft dat omgekeerd ook met mij gedaan. Ik denk dat dat een soort sjamanistisch trekje van me is of zo. Ik liet hem daar achter, met mijn zomerbanden op de originele velgen in de achterbak.
De showroom binnengaand zag ik achter de roldeuren de opvolger al staan: de Prius III dynamic in het parelwit glom me tegemoet. Als deze me net zo trouw is als haar (waarom is dit nu ineens een "vrouwtje" voor me?) oudere zwarte broer zal ik haar heel dankbaar zijn! Na het nodige papierwerk, zoals het overschrijven van het kenteken en het vrijwaringsbewijs, was het zover. Ik kan haar meenemen. "Nog uitleg nodig meneer?" "Nee hoor, ben ervaren Prius rijder, weet genoeg, en de fijne kneepjes van het Navi systeem, leer ik thuis wel !" "IK BEN ERVAREN PRIUS RIJDER..." Ik hoorde het mezelf zeggen, tja, het kan raar lopen in het leven..... Ik zei de verkoper gedag, en stapte mijn "White Pearl" in. Een laatste zwaai naar de verkoper, de roldeur ging omhoog en ik zweef (een ander woord zou niet passend zijn geweest) met lage snelheid en gepaste eerbied pal langs de neus van mijn oude zwarte makker. "Goodbye Black, here goes White!" Op naar naar de A1, waar volgens mijn nieuwe Navi al weer een file stond!

Het rijdt als een trein, en je merkt dan toch weer dat de Prius in rijeigenschappen gegroeid is. Wat ik wél vind, is dat het hier en daar wat minder degelijk overkomt. Zo vind ik de layout van het dashbord op zich 10x mooier dan van de oude Pri, maar...de gebruikte materialen van het dashbord vind ik goedkoper en minder degelijk overkomen. "Eco plastic"zo wordt gezegd, makkelijk recyclebaar. Zal vast zo zijn, maar ik moet er wel wel tegenaan kijken tot het zover is! En dat kan bij een Toyota lang duren. Jammer, beter materiaal had de Prius III echt een trapje hoger gezet! Ook de achterklep komt minder "zwaar en degelijk" over, schijnt te liggen aan het meer toepassen van aluminium en zo. Lichtere materialen om het gewicht en dus het brandstofverbruik te beperken. Het klinkt wat meer "Blek' in plaats van "Bloek", als je het dicht gooit, u weet wel wat ik bedoel.

Maar het rijdt..... als een trein! Ook de besturing en wegligging is nu aangenaam. En 's avonds waan je je nu aan boord van de "USS Enterprise"! Alle knopjes op het indrukwekkende dashbord zacht maar duidelijk verlicht, inclusief het blauwe pookje, dat zeer geraffineerd aangelicht wordt door een miniscuul LED spotje uit het plafond. Het Enterprise gevoel wordt nog versterkt door de sprekende boordcomputer, waar een aangename vrouwestem vraagt wat je wilt. Het navigatiesysteem is prima, al mis ik van mijn "plak op de ruit versie" oude navi systeem wel de vermelding waar de flitskasten staan! Was erg prettig geweest. Het zal wel te maken hebben met het feit dat dit in Zwitserland verboden is. Maar voor de rest kun je een los navi systeem niet vergelijken met de Prius 2010 versie, wat een mooi systeem is dit zeg! Spraakgestuurd, inzoomen, uitzoomen..je zegt het gewoon, maar ik ken nog niet alle commando's. Heb ze ook nog niet allemaal kunnen vinden ergens. ( John V. werk aan de winkel !) Maar misschien dat ik ergens iets gemist heb hoor!
En zo glijdt het asfalt weer dagelijks onder mij door, op weg naar nieuwe Prius III kilometers en naar bekende en onbekende oorden......

 

Met vriendelijke groet,

 

Reinier

Ingezonden door Ludo Feyen

13 maart 2010

Toyota bashen lijkt het wel!

 

Na de rumoerige Amerikaanse klachtenlitanie over Toyota, in het bijzonder over de Prius, doen ook de Vlaamse kranten en TV-nieuws bijzonder gretig mee aan het afwaarderen van de Prius. Gisteren was het frontnieuws dat het TNO na een grondig onderzoek had vastgesteld dat die zogenaamd groene wagens toch niet zo groen zijn: aanzienlijk meer verbruiken en veel meer CO2 uitstoten dan werd aangenomen. Vooraan stond opnieuw de Prius, met foto's en vlijmscherpe negatieve commentaren.


In het TV-nieuws werd helemaal niet gemeld dat die Prius after-all van alle wagens nog wel de zuinigste en de milieuvriendelijkste bleef, ruim op kop, zelfs de hybride Honda ruim achter zich latend. Ik rijd nu reeds ruim twee jaar en ongeveer 40.000 Km met mijn Prius II.

 

Wat is mijn ervaring,

De Prius rijdt prima en uiterst bedrijfszeker onder alle omstandigheden. Ik heb hem behoorlijk kunnen uittesten op vlakke wegen, in de bergen, in de kou en in de hitte. Op Duitse snelwegen en op Vlaamse kasseiwegen. Het verbruik schommelt van gemiddeld 5,2 l/100km in de zomer tot 5,8 l/100km in de winter. Eens de vorst voorbij zakt het gemiddelde weer terug naar 5,3 l/100km, zijn actuele stand. Hij kan rijden tegen een gemiddeld van 4,5 l/100 km en minder in ideale omstandigheden: stabiele snelheid op rustige wegen zonder veel en bruusk optrekken. Ik test dat wel eens uit. Als ik op een avond neer huis terugkeer. Onlangs heb ik zo ongeveer 80 km afgelegd zonder dat het gemiddeld verbruik ook maar één keer boven de 5 liter uitkwam. De snelheid lag tussen de 70 en 90 km/uur, telkens op het niveau van de maximum toegelaten snelheid onderweg. Ik heb moeten stoppen voor verkeerslichten, door dorpscentra moeten rijden tegen 30 en/of 50 km/uur en weer moeten optrekken naar hoger. Mijn conclusie hieruit is dat het TNO zeker gelijk heeft (wie ben ik dat ik het TNO zou tegenspreken) maar dat de voorstelling van de feiten en van dat 'gelijk' niet klopt.


Wie doordeweeks en overdag op de baan is, op snelwegen rijdt, in het standcentrum tussen druk verkeer, verbruikt inderdaad meer. Dat zal wel niemand loochenen. Maar dat geldt voor alle auto's en doet niets af van de extreme zuinigheid van de Prius, die wel minder dan 5 liter kan verbruiken per 100km en beslist de opgegeven CO2 norm haalt.
Ik kan me niet ontdoen van het gevoel dat alle nieuws om Toyota te downgraden vandaag goed is om ongenuanceerd op de consument te worden losgelaten. Ik noem dat Toyota bashen. Gelukkig publiceerde Time Magazine onlangs een statistiek van de aantallen teruggeroepen wagens sedert 2005. Daaruit bleek dat het aantal wagens dat Toyota nu moet terugroepen nog geen 30% bedraagt van het totaal aantal wagens dat de grote drie, GM, Ford en Chrysler in diezelfde periode moesten terugroepen in de USA. Dat was toen geen frontnieuws.

 

Tot slot,

Ik ben uiterst tevreden over mijn Prius en ben zeker dat mijn wagen beter is voor het milieu dan al die andere zogenaamd groene wagens (vaak nog dieseltjes ook, hoe is het mogelijk dat ze die groen durven noemen).

My Toyota is still fantastic.


 

Met vriendelijke groet,

 

Ludo Feyen

Ingezonden door Arnold

19 februari 2010

In het 5-jarig jubileum nummer van Auto-Review (nu voor 1 euro) staat een vergelijkende test van de BMW 116d, Toyota Prius III en de Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion.

 

"Gaat het om de uitstoot van CO2, dan heeft deze test gelijk een duidelijke winnaar: de Toyota Prius. Maar wat heeft dit zuinigheidswonder nog meer te bieden? Om dat te testen zetten we hem tegenover twee zuinige diesels uit Duitsland. (pag. 24-29)".

 

En je raadt het al: De Prius eindigt als laatste, ondanks dat ze toegeven dat hij het minst belastend is voor het milieu en de portemonnee, en ook de meest geavanceerde techniek heeft. Maar ze vinden dan wel dat de verschillen uiterst klein zijn.

 

Op hun forum vind je echter meest ongenuanceerde voorkeuren voor BMW en VW Golf. Ik kon het niet laten daar ook te reageren, o.a. gebruik makend van info uit de vergelijkende test.

 

De Prius is het goedkoopst, heeft de hoogste restwaarde na 4 jaar (62,7% !!), geen wegenbelasting te betalen, de laagste verzekeringskosten, het laagste verbruik, de minste milieuvervuiling, de grootste laadruimte, de grootste wielbasis en lengte, en een Head-Up-Display, en CVT.

Naast cruise control en rem-assistentie (ABS, BA, ECB, EBD) ook een anti-doorslipregeling (TRC) en stabiliteitsregeling (VSC), en een regen sensor en automatisch in- en ook uit-schakelende lichten.
En de Smart key, die automatisch de deuren ontgrendelt en de binnenverlichting aandoet als je bij de auto aan komt. Die key kun je ook gewoon in je zak houden bij het wegrijden.

 

En het is geen Xenon-verlichting, maar het zijn LED koplampen met automatische hoogteregeling en koplampsproeiers.
De leren stoelbekleding komt met stoelverwarming (niet slecht in een winter als nu). En de bediening van de tiptoetsen op het stuur wordt gemakkelijker doordat ze in de display verschijnen zodra je ze aanraakt.
Door het re-generatieve remsysteem (energie wordt opgeslagen in de batterij) worden de remmen uiterst weinig gebruikt, die gaan dan ook heel lang mee.

 

Parkeerrem ? Zoo vorige eeuws ! Een druk op de knop met een groen ledje en het parkeerbord, meer is niet nodig om in de parkeerstand te komen. Gaat altijd automatisch uit bij wegrijden. Gaat ook automatisch aan als de auto mbv. de Powerknop uitgezet wordt.

En dan de automatische 'hellingproef': als je stil staat en de rem iets dieper indrukt gaat er een piepje, er verschijnt een slippend autootje in de display. Daarna kun je gewoon wegrijden: de prius slaagt altijd voor deze hellingproef.

Het is dus zonder meer duidelijk dat 't ie maar 3de wordt in de ranglijst.

Maar opvallend zijn natuurlijk wel in de Executive-uitvoering (niet Exclusive-) de adaptieve cruise control, met een radar sensor, die ook gebruikt wordt voor het Pre-Crash veiligheidssysteem, met o.a. actieve gordelspanners en actieve anti-whiplash hoofdsteunen.

 

Maar wat bij geen enkele andere auto, van welk merk dan ook, zelfs maar als optie te krijgen is, is het Solar Ventilatie systeem (werkt op zonnecellen, mooi bij parkeren in de zon) en de (elektrische) airco met afstandsbediening.
En dan is er ook nog het Intelligente Parkeer Assistentie systeem, voor wie dat nodig mocht hebben.

P.S. Voor de 'vroem...vroem-boys', sorry, de jongens van het 'rijplezier', nog een tip. Direct na het aanzetten met de Power-knop de prius uit de ECO-stand halen door de PWR-knop in te drukken. Dan 'hangt' de motor lekker aan het gaspedaal.
En als je bij het stoplicht sneller weg wilt komen, kun je met je linkervoet de rem indrukken en met je rechter een flinke dot gas, dan gaat de prius de batterij geheel volladen. Bij groen laat je de rem los, en een snelle jongen die jou met volle batterij en motor op volle toeren, met je CVT, bij kan houden.

Je haalt natuurlijk niet 1 op 25 meer, maar dat deed je 'normaal' ook al lang niet.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Arnold

 

 

Op deze pagina vindt u de meest recente ingezonden stukjes van Prius eigenaren.

Datum binnenkomst