Eerste schip uit Japan op 20 april verwacht in Belgische haven

 

15 april 2011

 

Op 20 april wordt het eerste schip dat uit Japan vertrok na de gebeurtenissen van 11 maart, in een Belgische haven verwacht. De havens overleggen morgen met het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (Fanc) over hoe ze de controles op radioactiviteit zullen aanpakken.

Het gaat om een schip met een lading voertuigen aan boord, bestemd voor het verdeelcentrum van Honda in Gent. Tegen de aankomst in Gent zal het schip al zes tussenstops achter de rug hebben. Het vertrok ook uit een haven ten zuiden van Tokio, dus niet in de nabijheid van de kerncentrale van Fukushima. In de haven van Zeebrugge wordt op 23 april een schip uit Japan verwacht.

In Nederland is vandaag het eerste schip aangemeerd dat na het kernongeval in Fukushima vanuit Japan was vertrokken. Het schip noch de containers waren radioactief besmet.

 

 

Fabrieken Toyota tot juni op halve kracht

 

De Japanse autofabrikant Toyota liet vrijdag weten dat het bedrijf de productie in zijn Japanse fabrieken op ongeveer de helft van de normale capaciteit laat draaien tot juni. De fabrieken hebben een tekort aan onderdelen als gevolg van de zware aardbeving en de tsunami in het Aziatische land.

 

Toyota maakte eerder bekend de productie in zijn Japanse fabrieken vanaf 18 april te hervatten. Verder liet 's werelds grootste autofabrikant weten dat de fabrieken, zoals gepland, dicht zijn tussen 28 april en 9 mei in verband met de Golden Week, een vakantieweek.

 

Toyota had alle achttien fabrieken in Japan waar Toyota's en Lexusauto's worden gemaakt, gesloten na de aardbeving van 11 maart. In twee fabrieken is de productie van hybride auto's op 28 maart voorzichtig weer begonnen.


Bron: HLN.be

Toyota Hoax onderzocht - Amerikanen kunnen niet autorijden

 

14 juli 2010

 

In de VS zijn er nog steeds overheidsinstanties bezig met het onderzoeken van Toyota’s waar een ‘luchtje’ aan zit.

Oftewel: auto’s die betrokken zijn geweest bij een incident waarbij bijvoorbeeld het gaspedaal niet helemaal lekker zou werken. Nadat de nodige data was onderzocht kon er voorzichtig een conclusie worden getrokken: veel van die gevallen zijn te wijten aan de bestuurders zelf.


Het Amerikaanse DoT (Department of Transportation) heeft sinds maart diverse datarecorders uit gecrashte Toyota’s onder de loep genomen. En wat blijkt: uit veel van deze gegevens is af te lezen dat het meestal een menselijke fout was die de auto’s deed crashen. Iets wat ze kunnen zien aan het feit dat op het moment van impact het gaspedaal nog steeds was ingedrukt, en de remmen niet waren aangeraakt. En dat laatste is vaak wel cruciaal, indien je een voertuig wilt stoppen.
Betekent dit dat Toyota en Co. wordt vrijgesproken van alle aantijgingen? Nee, het DoT heeft ook laten weten dat er één Lexus was waarbij de vloermat klem kwam te zitten bij het gaspedaal, met een lelijke crash tot gevolg. Ze hebben wereldwijd waarschijnlijk niet voor niets 8 miljoen voertuigen teruggeroepen, maar voorlopig lijkt het erop dat de schuldvraag óók bij incapabele Amerikaanse Toyota-bestuurders kan worden neergelegd.

Bron: AutoBlog en Volkskrant

Toyota Prius plug-in testdrive

 

18 april 2010

 

Nissan claimt dat zij met de Leaf een groenere auto op de markt zullen brengen dan de Toyota Prius en dat zij Toyota in de nabije toekomst voorbij zullen streven. GM claimt dat zij met de Chevy Volt een ongekende verandering te weeg zullen brengen m.b.t. energieverbruik en milieubelasting. Maar Toyota zou nog wel eens de lachende derde kunnen worden met de introductie van de Prius plug-in hybride. Deze is namelijk beduidend goedkoper in aanschaf en heeft veel minder beperkingen dan de twee eerder genoemde auto's.

 

De actieradius is bij de Nissan Leaf een grote beperking en dat wordt nog eens extra beperkt wanneer de buitentemperaturen laag zijn en het interieur verwarmd moet worden. Er is geen verbrandingsmotor aanwezig en daarom zal de energie die nodig is voor de verwarming van het interieur geleverd moeten worden door het accupakket.

 

Bij de GM Volt is het wegvallen van een groot gedeelte van het motorvermogen, nadat de acculading opgebruikt is, een behoorlijke beperking m.b.t. de prestaties. Het vermogen voor de elektromotor zal dan alleen geleverd moeten worden door de kleine verbrandingsmotor/generator combinatie en die zal heel wat moeite hebben om de zware Chevy Volt voort te bewegen.

 

De Nissan Leaf en Chevy Volt lijken geen auto's voor het grote publiek, daarvoor is de aanschafprijs te hoog en zijn de gebruiksmogelijkheden en prestaties te beperkt.

 

Hieronder een videoverslag van een korte testrit met de Toyota Prius plug-in hybride,

 

Bron: Hybrid.com en Webmaster

Throttlegate - Toyota Pers conferentie

 

15 maart 2010


 

Toyota: Sikes "intentionally misused" brakes to overheat them

 

Toyota just held a press conference to release their preliminary findings in the James Sikes "runaway prius" case. CNN aired it live and one quote they pulled out was that Mr. Sikes "intentionally misused" the brake system in order to overheat it. Here is the full press release from Toyota:

Toyota Offers Preliminary Findings From Technical Field Examination of Alleged 'Runaway Prius' in San Diego

 

• Toyota Engineers Conclude Two Days of Investigation
• Driver’s Account Of Event Inconsistent With Initial Findings

SAN DIEGO, Calif., March 15, 2010 --- At a press conference today,

Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc. offered key preliminary findings of technical field examination and testing that were performed on March 10 and 11 regarding an alleged “runaway Prius” event dramatically covered by national news media.

Toyota engineers completed an investigation of the 2008 Prius driven by Mr. James Sikes that was the subject of a 911 emergency call on Monday, March 8. The driver reported that the vehicle was traveling at a high rate of speed, the accelerator pedal was stuck, and that the vehicle was out of control and could not be stopped. The emergency operator repeatedly instructed the driver to shift the car into neutral and turn off the power button.

A California Highway Patrol officer intercepted the vehicle and instructed the driver to press firmly on the brakes, apply the emergency brake and turn off the car, at which time the Prius came to a safe stop.

While a final report is not yet complete, there are strong indications that the driver's account of the event is inconsistent with the findings of the preliminary analysis.

Toyota engineers employed data download/analysis, static and dynamic testing as well as thorough inspections of all relative components. In addition, they retraced the reported driving route taking into account driving time and accounts from the 911 recording.

The investigation revealed the following initial findings:


• The accelerator pedal was tested and found to be working normally with no mechanical binding or friction. It should be noted that the Prius is not subject to a recall for sticking accelerator pedals and the Prius component is made by a different supplier than the one recalled.

• The front brakes showed severe wear and damage from overheating. The rear brakes and parking brake were in good condition and functional.

• A Toyota carpeted floor mat of the correct type for the vehicle was installed but not secured to the retention hooks. It was not found to be interfering or even touching the accelerator pedal.

• The pushbutton power switch worked normally and shut the vehicle off when depressed for 3 seconds as the 911 operator advised Mr. Sikes to do.

• The shift lever also worked normally and neutral could be selected. The neutral position is clearly marked and can be easily engaged by moving the lever left to the “N” marking.

• There were no diagnostic trouble codes found in the power management computer, nor was the dashboard malfunction indicator light activated. The hybrid self-diagnostic system did show evidence of numerous, rapidly repeated on-and- off applications of both the accelerator and the brake pedals.

• After examination of individual components, the front brakes were replaced and the vehicle was test driven, during which the vehicle was observed to be functioning normally.

• During testing, the brakes were purposely abused by continuous light application in order to overheat them. The vehicle could be safely stopped by means of the brake pedal, even when overheated.

The Prius braking system uses both conventional hydraulic friction brakes and a regenerative braking system which switches the electric drive motors into brakes to generate electricity.

The system features a sophisticated self- protection function which cuts engine power if moderate brake pedal pressure is applied and the accelerator pedal is depressed more than approximately 50 percent, in effect providing a form of “brake override.”

This function, which is intended to protect the system from overload and possible damage, was found to be functioning normally during the preliminary field examination.

Toyota engineers believe that it would be extremely difficult for the Prius to be driven at a continuous high speed with more than light brake-pedal pressure, and that the assertion that the vehicle could not be stopped with the brakes is fundamentally inconsistent with basic vehicle design and the investigation observations.

These findings suggest that there should be further examination of Mr. Sikes account of the events of March 8.

NHTSA investigators were present during Toyota’s examination, and are conducting their own investigation of the vehicle and its performance. Toyota’s examination was also observed by a congressional staff member.

Bron: PriusChat.com

Throttlegate (vervolg)

 

14 maart 2010

Amerikaanse onderzoekers krijgen Prius niet op hol!

 

Onderzoekers van Toyota en de Amerikaanse overheid zijn er niet in geslaagd een Toyota Prius op hol te laten slaan. Ze experimenteerden met de auto van een man die beweerde dat zijn Prius uit zichzelf versnelde.

De bevindingen roepen volgens de overheid vragen op over de geloofwaardigheid van het verhaal van de man.

 

De 61-jarige James Sikes belde de politie maandag omdat zijn hybride auto op hol zou zijn geslagen. Hij haalde snelheden van 151 kilometer per uur. Een agent hielp Sikes zijn auto aan de kant te zetten in de buurt van San Diego.

Onderzoekers hebben testritten met de auto gemaakt en probeerden de situatie zich nog eens voor te laten doen, maar er gebeurde niets.

 

Kijk voor meer info naar het nieuws-item van "FOX Business"

Een uitgebreide nieuws uitzending van "FOX40 News"

 

Commentaar webmaster:

De belangrijkste Nederlandse media mogen zich wel eens achter de oren gaan krabbelen en eerlijk nieuws gaan brengen i.p.v. meegaan in deze anti Toyota media hype. Alles wat negatief is wordt groot gebracht, maar de waarheid is vaak alleen terug te vinden in kleine lettertjes. Het merendeel van de Nederlandse media doet tegenwoordig niets anders meer dan copy/paste. Zoek je naar een bepaald nieuws event, dan vindt je bijna dezelfde teksten in ieder krant of nieuws site.

Moeite doen om te onderzoeken wat er werkelijk aan de hand is, is schijnbaar te moeilijk of kost teveel tijd.

Bron: Nu.nl

Throttlegate

 

11 maart 2010

Iedereen die nu in Amerika in een Toyota rijdt en een ongeluk krijgt kan claimen dat het gaspedaal bleef hangen.

Het is een drama en gaat Toyota naar een voorlopige schatting nu al een kleine 3 miljard dollar kosten.

De aandelen van het concern duikelen naar beneden.

 

Het gaat er echter steeds meer op lijken, dat het een media spektakel is met de bedoeling om Toyota een kopje kleiner te maken en de noodlijdende Amerikaanse auto-industrie weer een beetje in het zadel te helpen.

 

Natuurlijk zijn er een aantal manco's geconstateerd m.b.t. sommige matten en enkele gaspedalen die zijn blijven hangen.

Maar dat staat niet in verhouding tot wat er nu gaande is. Welk automerk heeft geen manco's en moet terugroepacties organiseren. Toyota heeft het noodlijdende General Motors vervangen als de nummer 1 in de wereld en staat nu duidelijk in de spotlights.

 

Trottegate

 

Dinsdag was er weer een verhaal over een op hol geslagen Prius op televisie te zien. Zelfs het Nederlandse acht uur journaal liet de beelden zien. Er lijkt echter een naar luchtje aan dit verhaal te zitten.

 

De verklaring van de betreffende bestuurder (hr. Sikes) van een Toyota Prius II was dat de auto ‘plotseling vooruit schoot’ toen hij het gaspedaal indrukte. Vervolgens zouden de remmen dienst hebben geweigerd. De Prius-rijder belde daarop de politie die de auto volgens Amerikaanse media tot stilstand bracht.

 

Volgens de verklaring van de hr. Sikes zou het inhouden dat er verschillende systemen te gelijk faalden. De remmen in de Prius overrulen namelijk het aandrijvend vermogen. Je kunt een Prius door te remmen heel snel tot stilstand brengen, ook al is het gaspedaal maximaal ingedrukt.

(zie test video Prius 3) en (zie test video Prius 2)

 

Uit een verklaring van de dienstdoende agent blijkt ook nog eens dat er geen aanraking is geweest tussen de Prius en de politieauto. De Toyota is dus op eigen kracht tot stilstand gekomen. Daarnaast lijkt het nogal ongeloofwaardig dat de bestuurder in staat is geweest de ‘op hol geslagen’ Prius twintig minuten lang met een snelheid van 145 km/u door het drukke verkeer te laveren.

 

Volgens de verklaring was het een twintig minuten durende rit op snelweg nummer 8, van San Diego de stad uit, met snelheden tot 145 km/h. Het punt waar de auto tot stilstand kwam (nabij El Cajon) ligt 24 kilometer buiten de stad en is met een snelheid van 90 km/ per uur een klein kwartiertje rijden. Het verhaal is dus op zijn minst een beetje aangedikt en niet zelden worden feiten die het minder spannend maken weggelaten.

 

Een optische inspectie van de agent bracht aan het licht dat de pedalen van de Prius na de rit in de originele positie stonden en dat de vloermat vast zat op de goede plaats. Bovendien had de betreffende bestuurder de auto tijdens het rijden in ‘neutraal’ kunnen zetten om de auto te laten uitrollen.

 

Het lijkt dus weer een opgeblazen verhaal waar de media gretig bovenop gedoken zijn.

Wanneer gaan journalisten van gerenommeerde media eens journalistiek bedrijven i.p.v. nieuwsitems te kopiëren.

 

Is het werkelijk een manco aan de Toyota Prius of speelt de financiële situatie van de bestuurder de hr. Sikes een rol.

Volgens zijn faillissement dossier, heeft hij een schuld van € 700,000. Daarin zijn extra kredieten opgenomen t.b.v. twee huizen waar hij € 240,000 op verloren heeft tijdens de huidige crisis en hij heeft ook creditcard schulden van € 12,000 bij de Bank van Amerika, $ 38,000 bij de Citybank en € 15,000 bij Discover.

Volgens een verslaggever van News.com in Amerika is er in dit vroege stadium nog geen sprake van een claim van de hr. Sikes bij Toyota, maar wie weet komt dat nog.

 

Wanneer stopt Trottlegate?

 

Ik denk dat Toyota een onafhankelijk onderzoeksteam samen moet stellen met deskundigen uit verschillende landen in de wereld, die hun onafhankelijke mening kunnen geven over wat hier nu werkelijk gaande is.

 

Kijk naar deze 2 nieuws items en oordeel zelf!

 

Klik hier en kies open!

Klik hier en kies open!

 

Bekijk de officiële "Instructievideo" van Toyota USA in reactie op de huidige nieuwsitems.

 

 

De Webmaster

Bronnen: Diverse Amerikaanse media

Bewijs tegen Toyota vervalst!

 

09 maart 2010

 

In de Verenigde Staten komen steeds meer aanwijzingen dat er geknoeid wordt met 'bewijzen' om aan te tonen dat bepaalde Toyota's onbedoeld accelereren.


Zo ontdekte autoblog.com dat ABC News in een reportage die moest bewijzen dat het klevende gaspedaal te reproduceren zou zijn, dat achteraf beelden van een toerenteller waren ingemonteerd die naar de 6.000 toeren schoot. De toerenteller stond weliswaar bijna op 6.000 toeren, maar de handrem stond er nog op en beide voorportieren waren open, zo bleek uit de beelden. De auto stond dus gewoon stil.

 

Geknoei met elektronica


Daarnaast bleek dat professor David Gilbert, die in de bewuste ABC News reportage werd opgevoerd en die voor de onderzoekscommissie van de senaat beweerde dat hij fouten had gevonden in de Toyota-elektronica, al eerder was betrokken bij het 'knoeien' met bewijzen. Hij zou toen een crash met exploderende benzinetanks in scène hebben gezet.

Volgens Toyota heeft David Gilbert in zijn experimenten de elektronica zodanig aangepast dat de onbedoelde acceleratie zich voordoet. "Elk elektronisch circuit kan zo gewijzigd worden dat het doet wat jij wilt dat het doet", voegde Matthew Schwall daar gisteren in The Detroit News aan toe. Schwall werkt als ingenieur bij een bedrijf dat door Toyota is ingehuurd om de probleem te onderzoeken.

Bronnen: Carros.nl, Hybrid Cars

Toyota voorziet auto's van veiligheidssysteem

 

17 februari 2010

TOKIO - De Japanse autofabrikant Toyota gaat wereldwijd alle toekomstige auto's voorzien van een systeem dat de motor uitschakelt, zodra de gas- en rempedaal tegelijkertijd ingetrapt worden. Zo wil het bedrijf zijn geproduceerde auto's nog veiliger maken. Dat heeft Toyota topman Akio Toyoda afgelopen woensdag gezegd.

.

Toyota stelt ook directeuren aan die verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit in alle belangrijke geografische gebieden.

Om de kwaliteit te waarborgen roept het concern, dat al tijden geteisterd wordt door technische problemen, een commissie in het leven, het zogenoemde Special Committee for Global Quality.

 

Toyoda zelf zal leiding geven aan de commissie. Toyota heeft recentelijk miljoenen auto's, waaronder de populaire Prius, naar de garage teruggeroepen met remproblemen, euvels met gaspedalen en gevaarlijke vloermatten.

Toyoda zei woensdag dat 's werelds grootste autoproducent mogelijk te snel is gegroeid. Daardoor kwam het zorgvuldig opleiden van personeel, en daarmee de kwaliteit, in het gedrang. (ANP)

Bron: ANP

Software update ABS-remsysteem Toyota Prius 3

 

09 februari 2010

ABS-remsysteem Toyota Prius III krijgt software update


Het ABS-remsysteem van de Toyota Prius III krijgt een software update. Toyota luistert hiermee naar Prius rijders die hadden aangegeven onder bijzondere wegdekomstandigheden – zoals richels, drempels en kuilen – een ander remgevoel te ervaren. Met deze aanpassing zorgt Toyota dat de Prius III tijdens bovengenoemde wegdek omstandigheden een consistente remervaring oproept. Alle eigenaren van de jongste generatie Prius krijgen een persoonlijke uitnodiging om met hun Toyota dealer of erkend reparateur een afspraak te maken, in het kader van deze terugroepactie.

 

Toyota Motor Corporation ontving veel reacties van rijders van de Prius III over het ABS-remsysteem. Besloten werd daarom om de vernieuwde software, waarmee de Prius III sinds vorige maand de fabriek verlaat, ook beschikbaar te maken voor het rijdend Prius wagenpark (generatie III). Deze software kan door dealers en erkend reparateurs worden geüpdate in het ABS-remsysteem.

 

Toyota heeft medegedeeld, dat de Prii III die bij de dealers gereed staan voor aflevering, pas uitgeleverd zullen worden wanneer de software update uitgevoerd is.

 

Waarom een update?

 

Wie remt onder normale wegdek omstandigheden merkt dat het remsysteem van de Prius III normaal functioneert. Belangrijk om te weten is dat in geval van krachtig remmen of bij een noodstop de bestuurder eveneens te allen tijde de maximale remkracht tot zijn beschikking heeft, waardoor de auto normaal tot stilstand komt. Tijdens een remmoment waarbij het ABS-systeem wordt geactiveerd, kan onder bijzondere wegdek omstandigheden – zoals richels, drempels en kuilen – mogelijk een andere remvertraging optreden. Met het aanpassen van de software wordt dit voorkomen.

 

De update van de software wordt wereldwijd aangebracht in alle Prius III modellen (productieperiode: april 2009 t/m januari 2010). In Nederland zijn 8.432 modellen van de Prius III betrokken.

Bron: Toyota NL

Recall Toyota Prius 3 start zo spoedig mogelijk

 

07-02-2010

TOKIO - De Japanse autofabrikant Toyota roept wereldwijd ruim 300.000 auto's van zijn hybride paradepaardje Prius terug naar de garage wegens problemen met het remsysteem.


De terugroepactie wordt waarschijnlijk binnen enkele dagen aangekondigd. Dat meldden Japanse media zondag.
Het gaat om auto's van het nieuwste type Prius, dat in mei vorig jaar op de markt kwam. Toyota ontving in Japan en de Verenigde Staten al veel klachten over de remproblemen met de nieuwe Prius.


De auto zou een probleem hebben met de software van het antiblokkeersysteem, dat voorkomt dat een auto in een slip raakt. In Japan werden ruim 170.000 auto's van dit type verkocht en in de VS circa 100.000. In Europa en de rest van de wereld gaat het om ongeveer 30.000 voertuigen.


Kosteloos
Japanse media meldden dat Toyota-dealers te horen hebben gekregen dat de terugroepactie deze week zal worden aangekondigd. De reparaties worden kosteloos uitgevoerd en nemen minder dan een uur in beslag, aldus de berichten.
Toyota heeft al erkend dat er problemen zijn met de remmen van de nieuwe Prius. Door alle auto's van het nieuwste model Prius terug te roepen naar de garage zou het concern het vertrouwen van de klanten proberen terug te winnen.

Bron: Nikkei JP

De Toyota's Prius 3 en het niet optimaal werkend ABS systeem

 

04-02-2010

Er zijn meldingen over het niet optimaal werken v/h remsysteem in de nieuwe Toyota Prius 3.

Enkele media spreken over ernstige problemen met het remsysteem, dat is echter niet aan de orde.

 

Er zijn eigenaren die in uitzonderlijke situaties tijdens het remmen op slechtwegdek het gevoel hebben, dat wanneer een wiel in een kuil of op een bult doorslipt het ABS systeem de remwerking kortstondig volledig onderbreekt. Uiteraard dient het ABS ervoor om doorslippen zoveel mogelijk te voorkomen, maar het lijkt erop dat het ABS systeem in de Prius 3 te heftig reageert.

 

De Japanse autofabrikant Toyota heeft donderdag toegegeven dat er een ontwerpfout zit in het remsysteem van zijn paradepaardje de Prius. Het concern heeft het antiblokkeersysteem (ABS), dat voorkomt dat een auto in een slip raakt, herontworpen voor de nieuwste generatie van de hybride auto.

 

Voor de auto's die al op de weg rijden, zal Toyota binnenkort maatregelen aankondigen. ,,De veranderingen in het ontwerp van het ABS werden in januari doorgevoerd'', aldus kwaliteitsdirecteur Hiroyuki Yokoyama. Het gaat hier om een software aanpassing. Toyota heeft in de Verenigde Staten al honderd klachten ontvangen over remproblemen met de Prius; in Japan zijn dat er 77.

 

Volgens Yokoyama is het niet zo dat de remmen het niet meer doen, maar de bestuurder moet wel harder trappen: ,,Je kan de auto te allen tijde veilig tot stilstand brengen als je het rempedaal harder indrukt.'

 

>> Kijk voor informatie m.b.t. de Nederlandse Prius 3 op het Toyota Service Blog.

 

>> Lees een reactie van Toyota's chief executive Akio Toyoda.

>> Toyota beslist z.s.m. of er een recall of een vrijwillige reparatieactie komt m.b.t. het ABS probleem.

 

 

Ook Ford roept hybrides terug

 

Het probleem met het remsysteem in hybride auto's lijkt overigens een beetje op een virus, want ook Ford meldt remproblemen met hun hybrideauto's. Na Toyota heeft nu ook de Amerikaanse autofabrikant Ford melding gemaakt van problemen met de rem van enkele van zijn hybride auto's. Ford biedt aan software aan te passen om het probleem te verhelpen.

 

Het probleem kan zich voordoen bij de Fusion Hybrid en de Mercury Milan Hybrid, beide modellen uit 2010. Ford verklaarde van enkele bestuurders gehoord te hebben dat het remmen anders aanvoelen als de auto overschakelt van het hybride remsysteem naar het hydraulische remsysteem.

 

Ford benadrukt dat de remcapaciteit volledig intact blijft, maar dat bestuurders mogelijk het gevoel krijgen dat de remmen het niet goed meer doen (Zie bericht op de site van "De Telegraaf/ DFT.nl" van 04 februari 2010).

 

 

Ook Renault roept auto's terug

 

In België roept Renault meer dan 1.200 van de modellen Scénic en Mégane, geproduceerd in juni of juli van 2009, terug naar de garage wegens problemen met het rempedaal. In heel Europa zou het gaan om meer dan 35.000 auto's. Het rempedaal van deze typen zou wegens een productiefout los kunnen komen.

 

Stoppen met de handrem is niet mogelijk omdat die bij de nieuwe auto's niet werkt wanneer sneller dan 10 kilometer per uur wordt gereden. In België zijn tot nu toe twee auto's binnengebracht met een losgekomen rempedaal. Of Renault in Nederland ook auto's laat terugkomen naar de dealers is nog onbekend (zie bericht op de site van NRC Handelsblad 05-02-2010).

Bronnen: Toyota JP, De Telegraaf, NRC Handelsblad

Toyota's doelstelling is 1,1 miljoen hybrides per jaar in 2012

 

19-01-2010

 

Het heeft tien jaar geduurd voordat Toyota wereldwijd haar eerste 1 miljoen hybrides verkocht. Het bedrijf bereikte deze mijlpaal in juni 2007, dat is tien jaar nadat het begon met het verkopen van de eerste generatie Toyota Prius in Japan. Het bedrijf zegt nu dat zij haar oude doelstelling een wereldwijde verkoop van 1 miljoen hybrides per jaar al in 2011 zal bereiken.


Vandaag heeft de Nikkei gemeld dat Toyota van plan is zijn wereldwijde productie van hybride voertuigen in vergelijking tot het niveau van 2009 volgend jaar zal verdubbelen. Volgens de Japanse krant heeft de automaker recent aan haar leveranciers gemeld, dat zij van plan is om de productie op te voeren van 800,000 hybrides in 2010 tot 900,000 in 2011 en ongeveer 1,1 miljoen in 2012.

 

Wanneer de binnenlandse productie daarnaast nog eens gecombineerd wordt met Toyota hybrides die geassembleerd worden op de vier overzeese sites, dan wordt het volume nog groter dan de geplande 1 miljoen in 2011. De Japanners gaan bovendien het aantal productielocaties voor de auto’s met zowel verbrandingsmotor als elektro-unit uitbreiden. De Camry Hybrid rolt nu ook in Australië van de band, de Auris Hybrid zal in Groot-Brittannië het levenslicht zien. Toyota bouwt reeds hybridemodellen in China, de Verenigde Staten en Thailand. Toyota verwacht dat de autoverkopen in de Verenigde Staten dit jaar met 10 procent zullen toenemen tot ongeveer 11,4 miljoen voertuigen.

 

Toyota verkoopt momenteel meer dan 10 verschillende hybrides, met inbegrip van de specifieke modellen, zoals de Prius en de Lexus HS 250h, alsmede de Toyota Sai een zuster model van de GS 250h die alleen verkocht wordt in Japan. Toyota heeft plannen de productie te bevorderen door het lanceren van nieuwe hybride minivans, subcompacts en luxe auto's.

 

Toyota heeft vorige week tijdens de autotentoonstelling in Detroit al een nieuwe concept hybride genaamd FT-CH gepresenteerd. Het is één van de ongeveer tien nieuwe hybride modellen van Toyota die verwacht worden in de komende jaren. De verwachting is dat de FT-CH ook de naam Prius gaat dragen, zodat Prius daarmee een eigen merknaam gaat worden voor de hybrides van Toyota.

Bron: hybridcars.com

Toyota Prius 3 - Special Edition

 

18-01-2010

Toyota levert nu een ‘Special Edition’ van de Prius met leren stoelbekleding, navigatie, USB-aansluiting en diverse chromen details voor 30.990 euro.

 

 

Als basis dient de Prius Aspiration van 28.490 euro. De Special Edition per direct leverbaar, en wel in de kleuren zilver, Abyss Grey en zwart. De Aspiration-uitvoering is standaard voorzien van automatische airco, lichtmetalen 17-inchwielen, een met leer bekleed stuur, automatische ruitenwissers, bluetooth en een ’slimme sleutel’ die de deuren kan openen en de auto kan starten terwijl hij in een broek- of jaszak zit. Kopers (of leasers) van een Prius profiteren van allerlei fiscale voordelen: er is geen BPM, geen CO2-heffing, geen motorrijtuigenbelasting en een lage bijtelling van 14 procent van de cataloguswaarde. De lederen bekleding telt daarvoor niet mee.

Bron: Toyota.nl

Toyota's nieuwste kleine hybride (concept)

 

18-01-2010

Toyota is niet van plan z’n positie als marktleider op hybridegebied op te geven. Dat blijkt wel uit de onthulling van een hybride concept-car op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit.

 

 

De hybride familie van Toyota dijt steeds verder uit. Na de Prius, diverse Lexussen en Amerikaanse hybrides komt het merk in Detroit met de FT-CH Concept, die de ‘8-bit generatie’ moet bedienen…

Het Japanse merk beschrijft deze 8-bits generatie als de ‘kleurrijke, stijlvolle en innovatieve mensen’ die groot zijn geworden met spellen op de Nintendo NES spelcomputer.
Deze was acht bits, en zo is de cirkel dus weer rond. De groene concept-car moet de inmiddels volwassen geworden Duckhunt-generatie passend vervoer bieden. Het ontwerp komt van Toyota’s Europese designstudio in Nice. In al z’n enthousiasme over de 8-bit generatie vergeet Toyota ons echter te melden wat voor aandrijflijn de auto heeft.


Hybride

We weten alleen dat het een hybride is, alleen al door de ‘Hybrid Synergy Drive’ logo’s aan de zijkant van de auto. Wel zegt Toyota dat het in 2012 start met de verkoop van plug-in hybrides en elektrische auto’s. Waterstofauto’s staan voor 2015 op de planning.

Bron: Diverse bronnen

 

 

Op deze pagina vindt u de meest recente nieuws items die betrekking hebben op de Toyota Prius.

 

Officiele Link:

- Het laatste nieuws van Toyota

Prius nieuws