Drager voor elektrische fietsen


05 juni 2010

ROTTERDAM - Bosal introduceert een speciale, opvouwbare fietsdrager voor twee elektrische fietsen. Gewone dragers hebben doorgaans moeite met het hoge gewicht van elektrische fietsen. De nieuwe drager is zelfs geschikt voor hybride auto's, waar niet altijd een trekhaak achter kan of mag.

In plaats daarvan is een nieuw bevestigingssysteem ontwikkeld. Met een speciale set is de drager ook geschikt voor kleine auto's. De drager is kantelbaar, zodat de bagageruimte toegankelijk blijft.

Hij is tot 60 kilo belastbaar en heeft een diefstalbeveiliging. De drager is bovendien opvouwbaar en kan in de meegeleverde tas worden opgeborgen. Een speciale oprijgoot is leverbaar, zodat de zwaardere e-bike niet hoeft te worden opgetild. De fietsdrager is voor circa 300 euro te koop bij accessoireshops en Bovag-garagebedrijven.

 

 

Bron: Bosal.nl

 

Toyota dealer Tevredenheid Awards 2010


07 mei 2010

Jaarlijks wordt er door Toyota Motor Europe (TME) een prijs uitgereikt aan de beste Toyota dealers in Europa.

Dit jaar is de prijs voor Nederland gegaan naar Toyota dealer Gebr. van Gent te Veenendaal en Ede.

 

De Toyota Prius Info Site feliciteert Gebr. van Gent Autobedrijf met het behalen van de Tevredenheid Award 2010.

 

Het behalen van deze Award geeft aan dat de klant nog koning is bij het Autobedrijf Gebr. van Gent en dat de medewerkers er alles aan doen om de klant tevreden te stellen.

 

Hulde daarvoor!

 

 

Bron: Toyota Europa

 

Toyota verkoopt meer wagens ondanks problemen, vertrouwen nog steeds groot!


29 maart 2010

De Japanse autobouwer Toyota heeft in februari 13 procent meer wagens verkocht dan vorig jaar. Dat is een opvallende prestatie, aangezien Toyota flink wat imagoschade leed door een reeks technische problemen met zijn wagens, vooral in de VS. Toyota verkocht in februari 613.845 auto's wereldwijd, tegen 543.345 stuks in dezelfde periode vorig jaar. Die cijfers worden wel wat vertekend door de forse dip die de automarkt begin 2009 kende als gevolg van de economische crisis.

 

Vooral aangedreven door de populariteit van de hybride Prius, stegen de verkopen van Toyota met 32,1 procent.

 

Laatst binnengekomen bericht,

 

Toyota Motor Corporation (TMC) en Mazda Motor Corporation hebben een overeenkomst gesloten voor het gebruik van de Prius-hybridetechnologie door Mazda.

Mazda zal deze hybrideaandrijving koppelen aan haar nieuwe SKY motor, die momenteel ontwikkeld wordt.

Mazda komt vanaf 2013 met modellen waar deze hybride aandrijftechniek in is verwerkt.

 

Bronnen: De tijd, Toyota

 

Nederland ontwikkelt cruise control 2.0


23 maart 2010

De TU Delft, TNO en de TU Twente ontwikkelen de komende drie jaar samen met een aantal bedrijven een systeem voor 'Connected Cruise Control' (CCC). Zo'n systeem stelt de auto in staat verder te kijken dan de auto die er voorrijdt. Met Connected Cruise Control kan de bestuurder inspelen op de situatie die zich tot kilometers vóór de auto afspeelt.

 

Zodra meerdere auto´s dit doen, wordt de kans op kettingbotsingen en schokgolven die tot files leiden, bijvoorbeeld doordat meerdere auto's plotseling remmen, kleiner.

 

Om het systeem te laten werken is het niet nodig dat alle auto's op dezelfde weg voorzien zijn van CCC, zo legt onderzoeker Victor Knoop van de TU Delft uit. 'Het systeem heeft al effect als er ook maar één auto is die dankzij CCC geleidelijk remt, in plaats van plotsklaps. Dit in tegenstelling tot systemen voor automatische voertuigbesturing: die werken alleen wanneer alle auto's op de weg voorzien zijn van automatische voertuigbesturing. Bovendien moeten bestuurders in dat geval de controle uit handen geven.'

 

Dat is bij CCC niet het geval. 'Bestuurders krijgen alleen een advies.' Over de preciese vorm die dat advies moet aannemen, buigt de TU Twente zich, samen met TNO. Uit voorlopige studies blijkt dat te vaak adviseren over versnelling, vertraging of rijbaanwisseling een averechts effect heeft.

 

De TU Delft voert, eveneens samen met TNO, in de tussentijd simulaties uit, die moeten leiden tot betrouwbare adviezen aan automobilisten.

 

Samenwerking met bedrijven

De eerste twee jaar van het project worden besteed aan ontwikkeling, waarna het derde jaar is gereserveerd voor tests en het afstellen van het systeem.

 

Het daadwerkelijk bouwen van de CCC gebeurt in samenwerking met een aantal bedrijven. In het consortium zitten bedrijven als Clifford (intelligente camera's), NAVTEQ (gps-kaarten) en NXP (chips). Het consortium hoopt de CCC uiteindelijk in te kunnen bouwen in een Toyota Prius. Besprekingen daarover lopen nog.


Nieuwe generatie cruise control

De huidige cruise control systemen zijn nog niet in staat om verkeer dat zich binnen een paar kilometer voor de auto bevindt te detecteren en te verwerken tot een advies waarop de bestuurder kan anticiperen. Met Connected Cruise Control (CCC) wordt dit wel mogelijk.

 

Via UMTS/HSDPA communicatie worden ‘floating car data' ingewonnen. Deze worden met reguliere verkeersmetingen in een verkeerscentrale gecombineerd tot voorspellingen van schokgolven. Vervolgens wordt bekeken hoe verschillende informatie, namelijk beelden van een intelligente camera in de auto, gegevens uit de digitale kaart, gegevens over het voertuig en de voorspellingen van schokgolven, kan worden geanalyseerd en verwerkt tot één advies aan de bestuurder.

 

Bron: www.computable.nl

 

Prijs Toyota Auris Hybride bekend


08 maart 2010

 

Vele leaserijders zullen er naar uit kijken, de Full Hybrid Toyota Auris.

 

Nu is ook de prijs bekend van de auto die in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling.
De auto met de techniek van de Toyota Prius in de verpakking van een Auris zal ongetwijfeld in de smaak vallen bij zakelijke rijders. De Full Hybrid Auris komt met zijn lage CO2-uitstoot van 89 gram per kilometer in aanmerking voor 14 procent bijtelling. Maar ook voor particulieren is de 22.990 euro kostende hybride Auris interessant. Je betaalt er immers geen wegenbelasting voor.

De Full Hybrid Auris kost minimaal 22.990 euro. Deze beschikt over de Aspiration-aankleding. Standaard heeft –ie onder meer automatische airco, cruise control en ESP. De Full Hybrid Auris is altijd een vijfdeurs.
Net als de Prius is de Full Hybrid voorzien van een CVT. De hele aandrijflijn van de Auris komt overeen met die van de Prius.

Verder is de Full Hybrid Auris er ook nog als Dynamic (24.900 euro) en als Executive (26.900 euro)
Als Dynamic staat hij op 17 inch lichtmetaal en zit er een cameradisplay in de binnenspiegel om het parkeren te vergemakkelijken. De Executive voegt daar onder meer Alcantara-bekleding, Bluetooth en een uitgebreid navigatiesysteem aan toe.

 

- Prijslijst Toyota Auris incl. Full Hybrid

- Roadtest Auris Hybrid

- Een artikel en een video met een Engelse verbruikstest

 

 

Bron: Toyota

 

De gaspedaal perikelen


01 februari 2010

Toyota Europa heeft officieel bekend gemaakt wat het probleem met het gaspedaal is en hoe zij het denken te gaan oplossen. Hiervoor zullen in Nederland alleen al ongeveer 50.000 Toyota's terug moeten naar de dealer.

 

Een aantal Toyota modellen heeft in een uitzonderlijke geval een probleem met betrekking tot slijtage aan het frictie gedeelte van het gaspedaal. Door vocht dat tijdens sterk wisselende temperaturen d.m.v. condensatie ontstaat kan er slijtage plaats vinden aan de frictie oppervlakken en kan het gaspedaal te langzaam of helemaal niet terugkeren naar zijn nulstand. De frictie oppervlakken zijn een onderdeel van het scharnierpunt en moeten er voor zorgen dat het gaspedaal soepel te bedienen is, geen speling heeft en niet met schok in zijn nulstand terugkomt.

 

Er zijn een tweetal uitvoeringen/fabricaten van het gaspedaal waarbij er één aangepast dient te worden.

De aanpassing zal bestaan uit een op maat uitgefreesd verstevigingbalkje, dat na montage er voor moet zorgen dat de frictieoppervlakken voldoende spelingruimte krijgen en dat de aanwezige torsieveer extra veerkracht uitoefent om het gaspedaal ten alle tijden in zijn nulstand te laten terugkeren.

 

De modellen waarbij deze modificatie nodig is vindt u hieronder,

 

Model/Productieperiode

 

- AYGO M-MT en/of VSC februari 2005 t/m augustus 2009
- iQ november 2008 t/m november 2009
- Yaris november 2005 t/m september 2009
- Auris oktober 2006 t/m januari 2010
- Corolla oktober 2006 t/m december 2009
- (Corolla) Verso februari 2009 t/m januari 2010
- Avensis november 2008 t/m december 2009
- RAV4 november 2005 t/m november 2009

 

>> Kijk voor informatie op het Toyota Service Blog

 

Commentaar Webmaster,


Er dient wel opgemerkt te worden, dat het probleem met het gaspedaal zich maar bij een relatief klein aantal Toyota's heeft voorgedaan en het geclaimde probleem bij de meeste niet reproduceerbaar was.
Er worden wereldwijd per jaar ongeveer 6,5 miljoen Toyota's verkocht en het "probleem" heeft zich vreemd genoeg in eerste instantie alleen in Verenigde Staten, de bakermat van het teloor gaande General Motors, voorgedaan. Het idee begint zich bij mij te ontwikkelen, dat hier sprake is van een enorme hetze tegen het Japanse automerk.

 

Er gebeuren best wel eens ongelukken door een technisch mankement en natuurlijk dient een dergelijk manco zo snel mogelijk gerepareerd te worden. Terugroepacties komen wereldwijd bij alle fabrikanten van producten voor. Maar wat er nu gebeurt in de media is mijns inziens ingeven door economische en financiele belangen van de Amerikaanse auto-industrie.

 

Er is al eerder een poging gedaan om de verkoopcijfers van de succesvolle Toyota Prius hybride in Amerika onderuit te halen met een onzinnig rapport van een zogenaamde Amerikaanse onderzoeker. De Amerikaanse en later ook de Europese media doken er bovenop en publiceerden zonder enig vooronderzoek diverse alinea's uit dit zogenaamde onderzoeksrapport. Het is toen echter niet gelukt om het hybride-concept onderuit te halen, omdat zelfs vooraanstaande en wereldwijd gerespecteerde Amerikaanse wetenschappers dit rapport naar de prullenbak verwezen.

 

Maar in Amerika denken ze de aanhouder wint, dus het gaspedaal van een Toyota biedt weer een aanknopingspunt om een nieuwe hetze te starten, want iedereen kan nu na een ongeval met een Toyota bijna ongestraft roepen "Mijn gaspedaal bleef hangen" en de media duiken er dan gelijk bovenop. Het is of de duvel er mee speelt, want het gaspedaal waar het probleem door is ontstaan wordt door een Amerikaans toeleveringsbedrijf voor Toyota geproduceerd.

 

Duidelijk mogen zijn, dat de Toyota Prius 1, 2 en 3 niet betrokken zijn bij deze terugroepactie. De Toyota Prius heeft een ander soort gaspedaal, waarbij dit probleem zich niet voordoet. De media hebben echter wel bij alle berichtgeving over dit probleem de Toyota Prius 3 prominent in beeld gebracht, dit blijkt dus ten onrechte te zijn geweest.

 

Bronnen: Toyota, De webmaster

 

De Batterij van de toekomst! - 800 km op één lading!


17 november 2009

De elektrische auto is hot, maar met de batterijcapaciteit wil het nog niet zo vlotten. Dat gaat veranderen belooft IBM. De computerreus ontwikkelt een superbatterij die de elektro-auto binnen vijf tot tien jaar de actieradius van een benzineauto moet geven. Ook in Japan wordt hard gewerkt aan superbatterijen.

 

800 km op één batterijlading. Kan dat? “Met de lithium-ion-batterij zitten we op 50 tot 60% van wat haalbaar is”, zegt IBM. “In de komende 5 tot 10 jaar willen we een batterij ontwikkelen die een elektro-auto met één lading 800 km verder helpt. Dat vraagt een batterijcapaciteit van zo’n 2000 Wh/kg.”

Proto over twee jaar


De beste lithium-ion-batterijen halen nu nog geen 200 Wh/kg. Dus die voldoen niet. Wat wel? “Lithium metaal-lucht”, zegt IBM. “De theoretisch haalbare capaciteit van zo’n batterij is 5000 Wh/kg. Binnen 2 jaar willen we een prototype gereed hebben dat 1000 Wh/kg haalt.”

 

 

De lithium metaal-lucht-batterij zuigt lucht van buiten aan bij het ontladen.

Bij opladen geeft de batterij die lucht weer af.

De Japanse variant gebruikt drie verschillende typen elektrolyt om te voorkomen dat lithium en water met elkaar in aanraking komen.

 

Lucht van buiten
Het geheim van de lithium metaal-lucht-batterij is dat hij geen tweede chemische stof voor de reactie bevat. Dat houdt de cellen licht. Als de batterij stroom moet leveren zuigt hij lucht aan van buiten. De zuurstof daaruit reageert aan de kathode met Li+ ionen tot Li2O. Omdat de negatief geladen elektronen, die daarbij vrijkomen, het elektrolyt niet kunnen passeren, nemen zij de omweg via de stroomverbruiker.

 

Explosiegevaar
Een probleem is dat lucht niet alleen zuurstof bevat: “Lucht bevat ook water. En water en lithium samen zijn goed voor een explosieve reactie”. Om de lithium-anode en het vocht uit de lucht uit elkaar te houden, werkt IBM nu aan een nanomembraan, dat wel zuurstof doorlaat, maar geen waterdamp.
Het Canadese Moly Energy beschikte 20 jaar geleden nog niet over zo’n nanomembraan. Toen een door dat bedrijf geleverde oplaadbare lithium-metaal-batterij in 1989 spontaan vlam vatte ging Moly Energy failliet aan de juridische nasleep. Daarmee stopte toen de ontwikkeling van lithium-metaal-batterijen.

 

Meer problemen
IBM mag met zijn nanomembraan het explosieprobleem opgelost hebben, er wachten meer obstakels. Zo is IBM nu heftig op zoek naar betere katalysatoren om de omgekeerde reactie (het opladen) in gang te zetten. Verder moet het ontwerp van de kathode worden aangepast om te voorkomen dat het lithiumoxide, dat zich daar vormt, de stroom van inkomende lucht blokkeert.

 

Drie typen elektrolyt
De experimentele lithium metaal-lucht-batterij van het Japanse Advanced Industrial Science and Technology (AIST) biedt een oplossing voor de verstopte luchtwegen. Die batterij heeft aan de kathode een elektrolyt op waterbasis, de inkomende zuurstof wordt daarin omgezet tot OH-. Aan de anodekant bevindt zich een organisch elektrolyt. Een derde vast elektrolyt dat geen water doorlaat, maar wel Li+ ionen, voorkomt dat de lithium-anode en het water met elkaar in contact komen.

 

 

De lithium-brandstofcel, niet opladen maar vers lithium en elektrolyt.

 

Lithium brandstofcel
Kortom, het gaat nog even duren, maar wie weet komt ie er, de batterij die een personenauto een serieus eind op weg helpt. Mooi, dan is die lange oplaadtijd ook meteen een stuk minder storend. Toch denken de Japanners ook daarover na: “Als er geen tijd is om op te laden wordt het vloeibaar elektrolyt vervangen door cassettes met vers elektrolyt en lithium. Dat concept noemen we de lithium-brandstofcel”.

 

Bron: Erwin den Hoed - Auto & Motor TECHNIEK


Hybride Toyota Auris vanaf volgend jaar


11 september 2009

 

Toyota toont de hybrideversie van de Auris. Die wordt vanaf de tweede helft van het volgende jaar in Engeland gebouwd.


De hybride-techniek van Toyota zal zich in de komende jaren als een olievlek door het leveringsprogramma verspreiden. Na de Prius is de Auris het tweede model dat van deze groene techniek wordt voorzien. Op de IAA in Frankfurt wordt het voor het eerst getoond. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in zo’n tien seconden. De CO2-uitstoot blijft beperkt tot minder dan 100 gram per kilometer.


Het hybride-systeem kent drie standen. Bij de Eco-stand werkt het hybride-systeem optimaal en wordt het verbruik zo veel mogelijk gereduceerd. Bij de Power-modus ligt de nadruk op goede prestaties en bij de EV-stand is het mogelijk om afstanden tot twee kilometer elektrisch af te leggen. Daarbij is een snelheid tot 50 km/u mogelijk.
Aan de buitenkant is de hybride Auris te herkennen door de aerodynamische onderdelen. Er zijn bumpers met afgeplatte zijkanten om de luchtstroom te verbeteren. De auto is verder twee centimeters lager dan een normale Auris. De 18 inch wielen zijn speciaal ontwikkeld om een gunstige luchtweerstand te bieden en zijn voorzien van banden met lage rolweerstand.


Alle hybride Toyota’s zijn te herkennen aan het logo met een blauwe achtergrond. Dat is bij Toyota de kleur van deze techniek. In de showauto is ook de verlichting van het dashboard blauw en is gebruik gemaakt van blauw Gaucholino leder met lichtblauwe stiksels.

 

 

Bron: GroenOpWeg.nl


General Motors bindt strijd aan met Toyota


11 augustus 2009

 

De Amerikaanse autobouwer General Motors (GM) is ervan overtuigd dat de elektrische wagen "Volt" van dochter Chevrolet vier keer minder zal verbruiken dan de hybridewagen Prius van zijn Japanse concurrent Toyota.

 

"Veel Chevy Volt-bestuurders zullen waarschijnlijk dagelijks louter op elektriciteit kunnen rijden", verklaarde CEO Fritz Henderson dinsdag tijdens een persconferentie. De Volt zal naar verluidt ongeveer 65 kilometer kunnen rijden op energie uit de batterijen, vooraleer een benzinemotor ter ondersteuning ingeschakeld moet worden. Die motor zou slechts 1 liter per 100 kilometer (230 mpg)verbruiken.

 

GM wil met de lancering van de Volt de Toyota Prius, 's werelds best verkopende hybridewagen, overtreffen. In tegenstelling tot conventionele wagens en hybridewagens zoals de Prius, zal de 1,4-litermotor van de Volt de wielen van de wagen niet aandrijven, maar enkel zorgen voor het herladen van de batterijen. Die batterijen kunnen worden opgeladen via een stopcontact.

 

De wagen zal in normale omstandigheden eind 2009 of begin 2010 te koop worden aangeboden. GM-vicevoorzitter Bob Lutz verklaarde in mei dat de Volt ongeveer 40.000 dollar zal kosten. Voor een Toyota Prius wordt een bedrag vanaf 22.000 dollar neergeteld.

 

-------------------------------------

Commentaar Webmaster,

 

De GM Volt ziet er goed uit en de fabrikant is er klaar voor om de strijd met de concurrentie aan te gaan.

Het lage brandstofverbruik van de GM Volt is een van de belangrijkste verkoop argumenten.

Een verbruik van 1ltr op 100km is "een geweldige prestatie", alleen vergeet men voor het gemak de acculading.

Het aantal kW´s dat daar ingestopt moet worden komt waarschijnlijk volgens de autobouwer voor niks uit de lucht vallen.

Voor de energie die in elke liter benzine zit, is minimaal 9 kW/hr nodig en dat moet net als benzine gewoon afgerekend worden bij de energiemaatschappij.

 

De hybride accuset in deze auto is een verhaal apart, deze is in vergelijking tot b.v. de accu in een Toyota Prius enorm groot en duur. De accuset is van het type Li-ion, heeft een gewicht van ongeveer 170 kg en een capaciteit van 16 kW/hr.

De levensduur wordt door deskundigen geschat op ongeveer 5 a' 6 jaar, dit komt vooral doordat de laad-/ontlaadrange (>25% - <85% SOC) procentueel groot is. Tevens is er nog steeds het risico van oververhitting van de Li-ion cellen, dit wordt weliswaar in de GM Volt door temperatuurcensoren beveiligd. Maar wie zit er op te wachten dat zijn auto langzamer gaat rijden of erger nog stopt, omdat de accu te heet is geworden.

 

Nog een groot nadeel van de Volt is, dat deze voor elke rit via het elektriciteitsnet opgeladen dient te worden.

De in de GM Volt aanwezige generator laad de accu namelijk tijdens het rijden maar op tot ongeveer 30% (SOC).

De resterende elektrische energie uit de generator wordt dan gebruikt om de auto voort te bewegen.

De geleverde prestatie van aandrijving is op dat moment een stuk minder, dan wanneer de accuset een hoger laadniveau heeft.

Thuis of op de plaats van bestemming aangekomen dient de GM Volt weer aangesloten te worden op het elektriciteitsnet om opgeladen te worden voor de volgende rit.

 

Als laatste is er nog de verkoopprijs, deze is bijna 2 keer zo hoog als van een Toyota Prius Hybrid Synergy Drive of Honda Civic Hybrid. Dit komt voornamelijk door de zeer kostbare en zware Li-ion accuset.

 

Resumé,

Ik moet het nog zien of de Volt de redder van het GM concern gaat worden.

Volgens mij hadden ze beter een simpele parallel hybride kunnen maken.

 

 

-------------------------------

Reactie Autokopen.nl

 

Waar het nieuws vandaan komt is me niet duidelijk maar dat de komende Chevrolet Volt stekker-hybride een verbruik van 1 op 100 haalt, is hoe dan ook de grootste flauwekul. Ik denk dat Amerikaanse persbureaus de uitspraak van General Motors’ nieuwe topman, Fritz Henderson, voor het gemak een beetje hebben afgerond. De Amerikaanse auto-industrie heeft kennelijk grote behoefte aan goed nieuws. Henderson sprak namelijk over 1,2 liter op 100 kilometer en dat is 1 op 83,3. Nog altijd erg mooi maar zelfs dat cijfer klopt niet, want hoort thuis in het rijtje ‘meten met twee maten’. Of ‘appels met peren vergelijken’, net zo u wilt.

 

Ik zal het uitleggen,

 

De Chevy Volt is een elektrische auto met een actieradius van 64 kilometer. Na die afstand moeten de accu’s thuis of bij een laadpunt worden geladen via een stopcontact. Dat kost natuurlijk energie die van een door kolen, olie of gas gestookte elektrische centrale komt. Of ‘schone’ kernenergie, maar dat is weer een andere discussie.

 

Wanneer de accu’s van de Chevy Volt onderweg onverhoopt leeg raken, schakelt een extreem zuinige hulpmotor aan boord van de Volt automatisch in en laadt zo de accu’s bij als ware het een noodaggregaat. Slim bedacht want een stuk simpeler dan de feilloos werkende maar ook gecompliceerde hybride techniek van de Toyota Prius die door GM niet geheel toevallig met de Chevy Volt wordt vergeleken.

Wanneer je bij de verbruiksindicatie van de Volt – dat is dus 1,2 liter per 100 kilometer – eerst de autonoom op de accu’s gereden afstand van 64 kilometer in mindering brengt, blijven er 36 kilometers over waarvoor 1,2 liter benzine nodig is. Kijk en dan is het verbruik geen 1 op 83,3 maar 1 op 30! Niet slecht, beter nog dan een Prius maar nog niet zo zuinig als een VW Polo Bluemotion die geen van beide via het stopcontact kunnen of moeten worden bijgeladen.

 

Maar er zitten nog meer adders onder het gras van de GM verbruiksindicatie. De metingen zijn in Amerika uitgevoerd door US Environmental Protection Agency E.P.A.) en die hanteert andere meetmethoden dan wij in Europa. Helemaal aan het einde van het door Chevrolet Nederland uitgegeven persbericht staat daarom ook – je zou er bijna overheen lezen – dat de Chevy Volt volgens de Europese meetnormen 1,6 liter per 100 kilometer verbruik. Wat – na aftrek van de 64 elektrisch gereden kilometers die via het stopcontact van energie worden voorzien, neerkomt op 1,6 liter per 36 kilometer. Inderdaad, dat is 1 op 22,5, precies het verbruik van de Prius.

 

Ik til zo zwaar aan dit boerenbedrog omdat in de toekomst meer van dit soort valse vergelijkingen over vermeend laag brandstofverbruik en daarbij behorende lage uitlaatgasemissies dan wel extreem lage kosten zullen worden misbruikt in de voorlichting naar de consument. Je ziet het al bij sommige persberichten over elektrische auto’s waarvoor een energiekosten van slechts 1 tot 1,50 euro per oplaadcyclus voor de accu’s worden geclaimd. Ja, ja, maar de accu’s zelf kosten ook duizenden euro’s. En komt de elektrische energie van ‘schone’ want CO2-vrije kerncentrales of oude kolengestookte centrales? Opletten dus want bij elke belofte hoort een ‘maar’.

 

 

Bron: Trends.be + Autokopen.nl


Verkoop nieuwe auto's relatief goed: "Toyota nu de grootste"


05 augustus 2009

In de afgelopen maand werden in ons land 33.712 nieuwe personenauto's geregistreerd. Dat is 15,9 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar, maar het waren er meer dan in juli 2007 en in juli het jaar ervoor, meldden de brancheverenigingen RAI en Bovag.

 

Daling
Gerekend over de eerste zeven maanden van het jaar zijn er 254.996 personenauto's geregistreerd, een daling van 25 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. RAI en Bovag noemen juli van dit jaar dan ook "een relatief goede maand".

 

Toyota
Toyota voerde in juli de ranglijst aan als meest verkochte merk met een marktaandeel van 10,8 procent, gevolgd door Ford (9,3 procent), Volkswagen (8,9), Peugeot (8,2) en Opel (6,9).

 

CO2
De gemiddelde uitstoot van het broeikasgas CO2 door nieuwe auto's daalt ook: van 164 gram per kilometer in 2007 naar 157 gram vorig jaar en tot 149 gram bij auto's die dit jaar zijn verkocht.


Top 5 meest verkochte merken
 
Top 5 meest verkochte model
 
Positie
Merk
Marktaandeel
 
Positie
Merk
Marktaandeel
 

1

2

3

4

5

Toyota
Ford
Volkswagen
Peugeot
Opel

10,8 %

9,3 %

8,9 %

8,2 %

6,9 %

 

 

1
2
3
4

5

Golf

Toyota Aygo

Ford Fiësta

Ford Focus

Toyota Prius

4,1 %

3,2 %

3,1 %

2,8 %

2,8 %

 

 

Bron: RTLZ.nl


Bosal Twinny Load


17 juli 2009

De gebruiksvriendelijke fietsendrager voor de milieuvriendelijke auto!


Autofabrikanten investeren in een groene toekomst door hybride en compacte auto’s te produceren. Daarnaast verschijnen er steeds meer brandstof besparende ECO versies van bestaande automodellen op de markt.

Op deze modellen wordt door de automobielfabrikant vaak géén trekhaak toegestaan, aangezien deze modellen niet geschikt zijn om een caravan of aanhangwagen te trekken. Geen trekhaak betekent ook dat op deze auto’s geen fietsendrager gemonteerd kan worden.

 

Klik hier, voor meer info!

Rijdt u in een compacte of hybride auto en wilt u ook graag ook uw fietsen meenemen achter de auto? Dan heeft BOSAL in samenwerking met TWINNY LOAD dé fietsendrager oplossing voor u: de BOSAL TWINNY LOAD.

 

Uniek systeem:

De BOSAL TWINNY LOAD is een fietsendrager die u “KLIKT” in het gemonteerde draagsysteem aan de achterkant van uw auto. Kabelstekker aansluiten. Klaar!

De BOSAL TWINNY LOAD is zeer stabiel en veilig. Het systeem is uitgebreid getest en voldoet aan alle wettelijke vereisten.

De BOSAL TWINNY LOAD fietsendrager is uniek, nieuw maar vooral zéér gebruiksvriendelijk, met één handgreep bedient u het hele systeem. De fietsendrager is geschikt voor 2 fietsen.

De ultieme fietsendrageroplossing voor uw compacte of hybride auto!
Een systeem dat niet alleen gemakkelijk en snel in gebruik is, maar ook ruimtebesparend en aantrekkelijk geprijsd!

 

De BOSAL TWINNY LOAD is uw nieuwe fietsendrager oplossing.

• Gemakkelijk “klik” systeem, met één handgreep te bedienen
• Complete oplossing: (draagsysteem, kabelset en fietsendrager)
• Voldoet aan wet- en regelgeving
• Snelle montage en demontage
• Gebruiksvriendelijk en veilig
• Makkelijk op te bergen
• Aantrekkelijk geprijsd
• Antidiefstal beveiliging
• Kantelbare fietsendrager
• Uitschuifbare lichtbalk
• Geschikt voor alle soorten fietsen

 

Het fietsendragersysteem is op dit moment beschikbaar voor onderstaande automodellen:

• Honda Civic Hybrid
• Honda Insight
Toyota Prius
• Toyota Aygo
• Nieuwe Ford Ka
• Citroen C1
• Peugeot 107

 

Binnenkort zullen ook beschikbaar zijn:
Toyota Prius 2009
• Renault Twingo
• Ford Ka I

 

Het complete systeem is beschikbaar vanaf € 559,00 inclusief BTW, exclusief montage.

 

Bron: Bosal nl

Toyota Auris hybride


25 juni 2009

Toyota toont dit najaar de Auris hybride.

Die stoot nóg minder CO2 uit dan een Prius.

 

In de herfst is het de beurt aan een hybride-versie van de Toyota Auris.

Hij wordt voor het eerst getoond op de autobeurs in Frankfurt en de bouw is in de reguliere Auris-fabriek in Groot-Brittannië. Toyota zet ‘m in tegen de Honda Insight, die kleiner en wat goedkoper is dan een Prius. De hybride Auris belooft nog schoner te worden dan de Prius, die met een CO2-uitstoot van 87 gram per kilometer tot de winnaars van het groene avontuur hoort.

 

De Auris leent de aandrijflijn van de nieuwe Prius met een benzinemotor van 98 pk en een elektromotor die een equivalent levert van 80 pk. Doordat de auto wat compacter is, zijn betere milieuprestaties mogelijk.


Na de komst van de Auris is het de beurt aan een hybride RAV4. Met die nieuwe modellen moet het gaan lukken om de hybride-verkoop bij Toyota naar een miljoen stuks per jaar te stuwen.

 

 

Bron: Groenopweg.nl

Is lithium de olie van de toekomst?


27 mei 2009

De vraag naar lithium voor accu’s van hybride en elektrische auto’s zal sterk stijgen. Maar is er wel genoeg?

 

Wat is het verband tussen president Obama’s strengere milieunormen voor auto’s en een zoutvlakte in het zuiden van Bolivia? Het antwoord is lithium, de grondstof voor de lithium-ion batterij, nu al gebruikt in miljarden mobieltjes en mp3-spelers. De auto-industrie heeft zijn hoop gevestigd op dit type accu ter vervanging van fossiele brandstoffen.

 

Maar lithium is niet een metaal dat je zomaar overal uit de grond haalt. Meer dan de helft van de lithiumreserves ter wereld bevindt zich in het armste land van Zuid-Amerika, dat niet bepaald openstaat voor buitenlandse investeringen.

 

Als de elektrische revolutie inderdaad vaart krijgt, en hybride (en geheel elektrische) auto’s de wereld veroveren, dan zal de vraag naar lithium naar verwachting sterk stijgen. Obama heeft al geroepen dat er in 2015 twee miljoen plug in-hybride auto’s (met een stekker) zullen rondrijden in de VS. Hij heeft daarom twee miljard dollar steun toegezegd aan de ontwikkeling van de technologie, in de hoop dat Amerika zelf weer een florerende auto-industrie krijgt.

 

Bijna alle grote automakers verwachten dat lithium-ion accu’s de winnende technologie zal worden, vanwege de hoge energiedichtheid en het lagere gewicht. De huidige nikkelaccu’s zoals gebruikt in de Toyota Prius zijn te zwaar om een grote actieradius mee te bereiken. Mercedes brengt eind deze maand als eerste een hybride (S400) op de markt met een lithium-ion accu. Niet veel later volgt Toyota met zijn eerste plug in-hybride, nadat het Japanse bedrijf net als bijvoorbeeld Mitsubishi en Volkswagen flink heeft geïnvesteerd in accuproductie.

 

Deze ontwikkeling zal leiden tot een nieuwe bubbel, denken veel grondstoffenanalisten. Vooral de paar grote lithiumproducenten, die de grondstof hoofdzakelijk delven in zoutvlaktes in Chili en Argentinië, zullen daarvan profiteren. Mitsubishi heeft al gewaarschuwd voor een tekort een lithium binnen tien jaar, als er geen nieuwe bronnen worden aangeboord.

 

Politieke onzekerheid

 

Vandaar dat veel ogen nu zijn gericht op de reserves onder de Boliviaanse zoutvlakte Salar de Uyuni. Maar de winning van lithium daar is omgeven door ecologische en politieke onzekerheden.

 

Om met dat laatste te beginnen: de linkse Boliviaanse president Evo Morales beschouwt de lithiumproductie als een pure staatsaangelegenheid en weigert inmenging van buitenlandse bedrijven. Aan de rand van de zoutvlakte is vorig jaar één fabriekje verrezen, dat nauwelijks een rol van betekenis speelt. Gevreesd wordt dat een land als Bolivia niet in staat is de nodige investeringen te doen. Ander probleem is dat het delven van lithium een energie-intensief en daarom vervuilend project is.

 

Twijfels over de potentie van lithium-ion voor de auto-industrie zijn daarom de wereld nog niet uit. William Tahil, onderzoeker bij de duurzame energie-adviseur Meridian International Research, schreef er een rapport over, getiteld The trouble with lithium.

 

Als we een substantieel deel van alle auto’s willen vervangen door elektrische voertuigen met lithium-ion accu’s, dan is er te weinig economisch winbare grondstof, concludeert hij. ‘De bronnen zullen sneller uitgeput raken dan oliebronnen en zo verleggen we afhankelijkheid van de ene bron naar de andere.’

 

Bron: DePers.nl

Prijzen Honda Insight bekend


28 februari 2009

Vanaf het begin beloofde Honda dat de nieuwe Insight de goedkoopste hybride zou worden, maar concreet bewijs daarvoor leverde het merk nog niet. Inmiddels heeft de importeur de Nederlandse prijzen vrijgegeven en Honda blijkt woord te hebben gehouden.

Honda heeft de prijs van de Insight onder de magische 20 mille-grens gehouden: 19.950 euro. Dat is fors goedkoper dan de Toyota Prius, die vanaf 24.950 euro in de prijslijst staat. Ook de Honda Civic Hybrid is met een vanafprijs van 24.100 euro flink duurder.

De Insight verbruikt 4,4 liter benzine per 100 kilometer en stoot 101 gram CO2 per kilometer uit. Hierdoor hoeft de leaserijder maar 14 procent bijtelling over z’n Insight te betalen. De fameuze Eco Assistant beloont de bestuurder met extra blaadjes als deze zuinig rijdt. De kleur van de verlichting om de toerenteller verandert van groen naar blauw naarmate de Insight-rijder onzuiniger rijdt.

De basisuitvoering van de Honda Insight is voorzien van automatische airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, stabiliteitscontrole (VSA) en een in hoogte en lengte verstelbaar stuurwiel.

De Comfort (20.950 euro) is standaard uitgerust met lichtmetalen 15-inchwielen en een radio/cd-speler met MP3-ondersteuning. Het topmodel Elegance kost 22.600 euro en is uitgerust met lichtmetalen 16-inchwielen en nog een aantal comfortverhogende extra’s.


De Honda Insight beleeft z’n Europese publieksdebuut op de Autosalon van Genève. In april staat de nieuwe hybride in de Nederlandse Honda-showrooms.

 

Bron: GroenOpWeg.nl

De Europese versie van de Honda Insight (Prius look a like)


06 januari 2009

De Europese versie van de Honda Insight laat zich zien.

 

De productieversie van de Honda Insight komt in de lente van 2009 bij de dealers te staan. De auto heeft de beschikking over een hybride aandrijflijn, bestaande uit een 1,3-liter viercilinder en een elektromotor.

 

De nieuwe Insight wordt ongeveer 3.000 dollar goedkoper dan een Prius, omdat het IMA-systeem (Integrated Motor Assist) goedkoper is dan in voorgaande elektische Honda’s.

Jaarlijks wil het merk 200.000 exemplaren van de productieversie maken. De Insight is een vijfdeurs hatchback die plaats biedt aan vijf passagiers. De auto staat op een nieuw ontwikkeld platform. De productie-Insight zal in Honda’s fabriek in het Japanse Suzuka gebroederlijk naast de Civic Hybrid van de band rollen.

 

 

 

Het Ecological Drive Assist System moet de bestuurder helpen om zuinig te rijden. Het systeem bestaat uit drie onderdelen. Allereerst is er de Econ Mode, die de transmissie, CVT-automaat en motor controleert voor een lager verbruik. Bovendien zorgt de Econ Mode ervoor dat de airconditioning efficiënter werkt en er meer energie in de accu’s wordt opgeslagen bij het afremmen.

 

Daarnaast is er de ‘Guidance Function’, die een ‘Ambient Meter’ rond de snelheidsmeter laat verkleuren. Als de bestuurder volgens de Insight zuinig rijdt, heeft de Ambient Meter een groene kleur. Bij een beschaafde acceleratie krijgt de meter een blauwgroene kleur en als de bestuurder het onderste uit de kan wil, wordt hij ‘gestraft’ met een blauwe kleur. De Ambient Meter reageert niet alleen op het gebruik van het gaspedaal, ook neemt de Guidance Function het remgedrag onder de loep. Tenslotte is er de ‘Scoring Function’, die de bestuurder naderhand tips geeft hoe hij zuiniger kan rijden. De score van de afgeronde rit wordt aangegeven met een aantal blaadjes: hoe meer, hoe beter. Ook kan de Insight de score van de afgelopen drie ritten vergelijken.

 

 

De Insight krijgt de beschikking over een hybride aandrijflijn met een 1,3-liter benzinemotor. Dankzij Integrated Motor Assist (IMA) behaalt de Insight ongeveer dezelfde verbruikscijfers als de Civic Hybrid. De Insight komt in de eerste helft van 2009 bij ons op de markt. Honda wil 200.000 exemplaren per jaar verkopen, de helft daarvan in de Verenigde Staten.

 

 

Bron: AutoWeek

 

 

Op deze pagina vindt u algemene wetenswaardigheden en wetenswaardigheden m.b.t. overige hybrides.

 

Overigen 2009 tot heden