De Toyota Prius Hybrid Synergy Drive 3

 

 

Is Toyota synoniem voor hybride?

Ja, dat kun je zo langzamerhand wel zeggen. De Prius het “vlaggenschip” en daarnaast een aantal Lexus modellen hebben de afgelopen jaren wereldwijd gezorgd voor een kleine revolutie binnen de autowereld.


Zelf rij ik al sinds 2004 in een Prius HSD 2 en ik moet zeggen met veel plezier. Natuurlijk zijn er wel een aantal kleine zaken die verbeterd kunnen worden, maar al met al is het één van de meest comfortabele en technisch geavanceerde auto’s waar ik tot nu toe in heb gereden.

 

In 2009 is de Prius 2 volgens Toyota aan vervanging toe en de Prius 3 ziet het daglicht. Volgens Toyota hebben zij de nieuwe Prius voor 95 % opnieuw ontworpen en ik ben dus benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

 

Mijn vraag:
Zal de nieuwe Prius het oude model technische gezien en qua rijeigenschappen kunnen overtreffen?

Wij zullen het zien!


Eerst maar eens kijken wat er allemaal gewijzigd is t.o.v. het vorige model.
De Nederlandse importeur was zo vriendelijk om mij voor dit doel een weekje een nieuwe Toyota Prius in Aspiration uitvoering te lenen, zodat ik deze op mijn gemak uit kon proberen.

 

Om te beginnen eerst enkele kentallen ter vergelijking,

 

Toyota Prius HSD type 2 (2004 t/m 2009)

Cilinderinhoud 1497 cm3
Motorvermogen 57 kw / 78 pk
Elektromotor 50 kw / 68 pk
Gecombineerd vermogen 80 kw / 110 pk
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in 10.9 sec
Verbruik gecombineerd: 4,3 l/100km (16")
CO2 gecombineerd 104 gr/km (16")
Lengte 4,45 m
Breedte 1,72 m
Hoogte 1,49 m
Wielbasis 2,70 m
Bagageruimte 408 ltr
Kentekengewicht 1275 (1175 MRB)
Tankinhoud 45 ltr

 

Toyota Prius HSD type 3 (vanaf 2009)

Cilinderinhoud 1797 cm3

Motorvermogen 73 kw / 99 pk

Elektromotor 60 kw / 82 pk

Gecombineerd vermogen 100 kw / 136 pk

Topsnelheid 180 km/h

Acceleratie 0-100 km/h in 10.4 sec

Verbruik gecombineerd: 3,9 l/100km (17")

CO2 gecombineerd 92 gr/km (17")

Lengte 4,46 m

Breedte 1,745 m

Hoogte 1,48 m

Wielbasis 2,70 m

Bagageruimte 445 ltr

Kentekengewicht 1345 (1203 MRB)

Tankinhoud 45 ltr

   

Wat direct opvalt aan de kentallen is de zwaardere verbrandingsmotor.
De cilinderinhoud is van 1500 cm3 naar 1800 cm3 gegaan en het vermogen is met 16 kw (21 pk) toegenomen. Tevens is ook het vermogen van de elektromotor omhoog gegaan van 50 kw (68 pk) naar 60 kw (83 pk). Daardoor zijn de prestaties topsnelheid en acceleratie duidelijk verbeterd.
Toyota geeft aan, dat terwijl het vermogen toegenomen is, het verbruik van de Prius 3 gedaald is t.o.v. het vorige model. Of dat in de praktijk ook zo is zullen wij later tijdens de rijtest zien.

Wat ook opvalt is dat de buitenmaten van de Prius 3 iets groter geworden zijn en daardoor is de ruimte in het toch al ruime interieur verder vergroot. Dit resulteert in meer beenruimte en meer bagageruimte.

 

Het exterieur
In grove lijnen is het silhouet nog steeds een Prius. Hij lijkt alleen wat platter en dat is hij ook.
Het hoogste punt van de daklijn is een aardig stuk naar achteren gegaan, waardoor het lijnenplan wat vloeiender is. De knik in het plaatwerk aan de beide zijden versterkt de illusie, dat de Prius iets naar voren staat en dat geeft een sportieve uitstraling. Het voorfront is wat robuuster en iets minder vriendelijk (stoerder) geworden.
De achterzijde lijkt wat minder smal, door de minder afgeronde hoeken van de bumper. De achterzijde heeft hierdoor meer body gekregen. Tevens is er veel aandacht besteedt aan het ontwerp van de verlichtingunits, deze zien er fraai uit.
De Prius is nu ook standaard uitgerust met mistlampen en zijspiegels met ingebouwde knipperlichten.
In zijn geheel genomen is de Prius 3 er qua looks behoorlijk op vooruit gegaan.

 

 

Het interieur
Daar is de hele binnenboel op de schop gegaan, alles is anders. Niets lijkt meer op het interieur van het vorige model.
Het dashboard is ontworpen met vloeiende lijnen en biedt veel informatie en dito bedienings-mogelijkheden. De bedieningsknoppen voor de audio, navigatie en hybride modi zijn centraal gegroepeerd in het midden van het dashboard, alle overige zitten op de gebruikelijk plaats. Wat erg opvalt is het versnellingshandeltje, deze is nu centraal geplaatst en heeft een opvallende blauwe kleur. Het is bedoeld of onbedoeld een echte Eye catcher in het interieur.

 

Het stuurwiel is nu standaard in hoogte en diepte te verstellen. De stoelen bieden meer ondersteuning en de bestuurdersstoel heeft als extra een elektrisch verstelbare lendensteun. Kortom de zit achter het stuur is naar mijn persoonlijke mening verbeterd t.o.v. de zit achter het stuur in de Prius 2.
De totale inrichting van de nieuwe Prius ziet er netjes verzorgt en eigentijds uit.


Er zijn echter wel een paar minpuntjes,

Ten eerste: De armsteun in het midden. In de vorige versie was deze wat breder en de opbergruimte eronder was makkelijker bereikbaar. Nu is het een slide en tilt constructie en het opberggedeelte zit wat verder naar achteren en is daardoor moeilijker bereikbaar. Het openen van klep gaat redelijk eenvoudig, maar het sluiten vergt wat meer handigheid en voor de functie als armsteun zit hij eigenlijk iets te ver naar achteren.

 

Ten tweede is er voor het dashboard en de middenconsole een overvloed aan hardplastic gebruikt.
Het ziet er op het eerste gezicht best netjes uit, maar wanneer je handschoenenkastjes opent dan doet het toch enigszins goedkoop aan. De fabrikant heeft hier een duidelijke keuze gemaakt door een plastic soort te gebruiken, die vervaardigd is uit plantaardige grondstoffen. Het is goed te recyclen en daarom beter voor het milieu en dat wil ook wat.

 

 

Uitrusting
Zelfs de goedkoopste uitvoering (comfort) van de Prius 3 is rijk uitgerust, veel zaken zijn standaard aanwezig.

 

O.a. ABS met EBD, noodstopbekrachtiging (BA), noodstop verlichting, Vehicle Stability Control
(VSC+), Traction Control (TRC), Brake-by-wire (ECB), mistlampen vóór, airbag aan bestuurders- en
passagierszijde, side airbags vóór, curtain airbags vóór en achter, knie airbag bestuurder, airbag
passagier (vóór en side airbag) uitschakelbaar, 3 punts gordels op alle zitplaatsen, gordels vóór
in hoogte verstelbaar, gordelspanners met spankrachtbegrenzers vóór, waarschuwingssignaal
en lampjes gordelbevestiging vóór, waarschuwingslampje gordelbevestiging achter, ISOFIX kinderstoelbevestiging
achter 2x, volledig elektrische automatische airconditioning, smart key met
automatische deurontgrendeling op bestuurdersportier, radio met CD speler, MP3 aansluiting en
6 speakers, dakantenne, multifunctioneel in hoogte en lengte verstelbaar stuurwiel met bediening
voor audio, airco en het multi info display, stoffen bekleding, elektrische raambediening (bestuurder
one-touch-down met klemprotectie), elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels met
geïntegreerde richtingaanwijzers, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, bumpers
buitenspiegels en deurgrepen in carrosseriekleur, EV schakelaar, multi info display, head up display,
elektrische stuurbekrachtiging, startonderbreking, ruitenwisser voor met variabele interval, ruitenwisser
achterruit met interval, getint warmtewerend glas, leeslampjes vóór, zoemer vergeten
verlichting, bekerhouders (2 voor, 2 achter), bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar en elektrische
lendesteunverstelling, zonnekleppen met verlichte make-up spiegels, beklede middenconsole voor
met opbergvakken, opbergvakken in voorportieren, dubbel dashboardkastje (onderste verlicht),
middenarmsteun achter, verstelbare hoofdsteunen (2 voor, 3 achter), actieve anti-whiplash hoofdsteunen
voor, opbergruimte in de rugleuning van de voorstoelen, achterbank in delen neerklapbaar
(60/40), 4 sjorhaken in laadruimte, afdekrolhoes bagageruimte, lichtmetalen velgen met wieldoppen,
195/65R15 banden, bandenreparatie kit.

 

Er zijn met de introductie van de Prius 3 ook een aantal nieuwe uitrustingsopties beschikbaar gekomen.


Zo zit er nu standaard op alle modellen een head-up display, keyless entry en start systeem, een 4 tal power modi op de hybride aandrijving, een aux. aansluiting voor b.v. een MP3 speler, 2 mistlampen, een elektrisch verstelbare lendensteun in de bestuurdersstoel, lengte verstelling op het stuurwiel en knipperlichten op de buitenspiegels.

 

Een minpuntje m.b.t. de comfort versie van de Prius 3 is het ontbreken van de cruise-control als standaard optie. Dit is een behoorlijk gemis, wanneer je deze optie al jarenlang gewend was. Gelukkig is de cruise-control er als accessoire voor in de comfortversie, deze is voor € 189,= incl. inbouw en btw via de Toyota dealer te bestellen (onderdeelnr: V1800-20032).

 

Op de duurdere modellen zijn de volgende nieuwe uitrustingsopties beschikbaar gekomen, een regensensor bediening op de ruitenwissers, automatisch inschakelbare dimlichten, led koplampen, koplampsproeiers, waterafstotend glas in de 2 voorportier ramen, adaptieve cruise-control en een pre-crash veiligheidssysteem. Vanaf de Aspiration versie is er zelfs een extra solarroof optie met remote airconditioning als accessoire verkrijgbaar.

 

Een minpuntje is dat na montage van een solarroof de 17 inch alu-velgen vervangen worden door 15 inch alu-velgen met wielkappen. Dit wordt volgens de fabrikant gedaan om de gewichtstoename van de solarroof te compenseren.

 

Er is nu in het nieuwe model ook meer zicht op het gerealiseerde brandstofverbruik doordat het huidige verbruik, het verbruik per 1 of 5 minuten en het historische verbruik gepresenteerd kunnen worden. Ook kan men zien hoeveel kilometer er nog op de huidige tankinhoud kan worden gereden. De presentatie van de huidige rijstijl via de ecomonitor is een handige optie, zeker omdat deze ook via de head-up display in de voorruit gepresenteerd kan worden.

 

Kortom de nieuwe Prius biedt over de gehele range een hoog uitrustingsniveau.


 

High tech innovaties

Het nieuwe model Prius is of kan uitgerust worden met een aantal high tech innovatieve opties, dit is afhankelijk van het uitvoeringsniveau.

 

Zo is er het Solar Roof: Zonnedak en ventilatiesysteem op zonne-energie,
Een op zonne-energie werkend ventilatiesysteem voorkomt dat de temperatuur in het interieur hoog oploopt als de Prius geparkeerd staat. Geïntegreerd in de achterzijde van een als optie leverbare, glazen sunroof zorgen zonnepanelen voor de voeding van een elektrische ventilator voor de luchtcirculatie, zodat de motor niet hoeft te draaien. Het ventilatiesysteem zorgt ervoor dat de tijd om het interieur af te koelen nadat de bestuurder is ingestapt, wordt gereduceerd, waardoor de airconditioning na het wegrijden korter ingeschakeld hoeft te worden.

 

Head-up-display,
Alle uitvoeringen van de Prius zullen standaard uitgerust zijn met een nieuw head-up-display. Het head-up-display projecteert belangrijke informatie over de auto op de onderzijde van de voorruit, waardoor de bestuurder deze informatie kan lezen zonder dat hij daarvoor zijn blik van de weg hoeft af te wenden. Tot de weergegeven informatie behoren de rijsnelheid, de Eco Drive Support Monitor, de status van de cruise control en van Pre-Crash Safety-systeem. Bij de uitvoeringen van de Prius met navigatiesysteem worden ook de Turn-by-turn-aanwijzingen en de afstand tot de afslag in het head-up-display weergegeven. De hoogte van projectie in de voorruit en de helderheid van het display kunnen worden ingesteld en desgewenst kan het display ook worden uitgeschakeld.

 

Touch Tracer,
Met een nieuwe, op het stuurwiel gemonteerde Touch Tracer-schakelaar kan de bestuurder verschillende systemen in de auto bedienen zonder dat hij naar beneden hoeft te kijken of zijn handen van het stuur hoeft te nemen. Als de bestuurder de bovenzijde van de schakelaar aanraakt, verschijnt er op het centrale instrumentenpaneel automatisch een bedieningspaneel. De schakelaar kan vervolgens worden gebruikt om het audiosysteem, de airconditioning en de ECO Drive Support Monitor te selecteren en te bedienen.

 

LED-technologie,
In de nieuwe Prius wordt LED-technologie (Light Emitting Diode) toegepast voor de dimlichten, de achterlichten en de remlichten. Deze Toyota-primeur verbruikt 30% minder elektrische energie, waardoor de prestaties van de Hybrid Synergy Drive®-aandrijflijn van de Prius verder verbeteren. LED-lampen hebben een veel langere levensduur dan conventionele halogeenlampen of gasontladingslampen (Xenon).

 

Pre-Crash Safety-systeem,
Het Pre-Crash Safety-systeem (PCS) van de Prius vormt de nieuwe norm voor anticiperende, preventieve veiligheid in het D-segment. Het systeem maakt gebruik van een millimetergolf-radarsensor die de weg voor de auto aftast, potentieel gevaarlijke objecten herkent en de bestuurder helpt de kans op een aanrijding te beperken.
Als het risico op een aanrijding groot is, waarschuwt het PCS de bestuurder en stelt het systeem, als het begint te remmen, het Brake Assist-systeem in werking als aanvulling op de remkracht die de bestuurder zelf uitoefent en worden tegelijkertijd de gordelspanners geactiveerd.
Mocht een botsing niet meer te vermijden zijn dan remt het pre-crash systeem de auto maximaal af om de impact van de botsing zoveel mogelijk te reduceren.

 

Adaptieve cruise control,
De adaptieve cruise control (ACC) werkt samen met het PCS-systeem. Deze cruise control houdt automatisch de afstand tot de voorligger op een vooraf ingestelde waarde. Als de weg weer vrij is, gaat de Prius automatisch weer rijden met de eerder ingestelde snelheid.

 

Intelligent Parking Assist-systeem,
Het Intelligent Parking Assist-systeem kan de bestuurder helpen bij het achteruit inparkeren en bij het fileparkeren. Het IPA maakt gebruik van een camera aan de achterzijde en op de voorschermen gemonteerde ultrasoonsensoren om de beschikbare parkeerruimte te beoordelen en het stuurwiel over de juiste hoek te verdraaien bij het achteruit inparkeren en fileparkeren. Het systeem regelt automatisch de besturing om de auto op de gewenste plaats te parkeren. De bestuurder hoeft geen stuurcommando?s te geven maar hoeft tijdens het manoeuvreren alleen de snelheid te regelen.
De nieuwe generatie Prius is uitgerust met een verbeterd Intelligent Parking Assist-systeem dat meer gebruiksgemak biedt en sneller werkt.

 

 

Rijeigenschappen
Het vorige model van de Toyota Prius week in het begin qua rijeigenschappen iets af t.o.v. de gemiddelde auto in zijn segment. Hij was wat zijwindgevoeliger en was ook iets onrustiger op het stuur. Tijdens de model upgrade in 2006 zijn er door de fabrikant duidelijk een aantal verbeteringen doorgevoerd. Hij was daarna rustiger op het stuur, door o.a. een wijziging in de afstelling van het toespoor en een verbeterde tuning van de elektrische stuurbekrachtiging. De vraag is nu of die opgaande lijn doorgezet is naar de nieuwe Prius 3.

 

Tijdens het rijden met hogere snelheden (130 km/h op de teller) merkte ik vooral, dat de Prius heel weinig stuurcorrecties nodig had en ook nog minder zijwindgevoelig was. Er stond de afgelopen week soms aardig wat wind en daarbij vond ik hem rustig op het stuur. Hij voelde stabieler aan in wat sneller genomen bochten en het overhellen in scherpe bochten was ook duidelijk minder.

 

De aandrijving is duidelijk krachtiger geworden en in de power-modus is de Prius behoorlijk sneller dan menig concurrent. Het motorgeluid klinkt een stuk robuuster tijdens accelereren en tijdens constante snelheden is er bijna niets meer te horen van de aandrijving. Het is dan heerlijk rustig in het interieur. Het enige wat je dan nog hoort zijn wat wind en bandengeruis, dit is overigens niet storend.

 

In het stadsverkeer vind ik de nieuwe Prius lekker snel accelereren en komt hij daardoor perfect mee met het overige verkeer. Tijdens een stiekem stoplicht sprintje in power-modus liet ik een Audi A4 met jonge sportieve bereider tot 2 maal toe mijn achterlichten zien. De derde keer ben ik maar weer teruggegaan naar mijn normale rijstijl en heb hem laten gaan.
Wat mij wel opviel tijdens het rijden in de stadsregio, was dat het veercomfort iets minder was dan in mijn huidige Prius 2. Kleine oneffenheden worden duidelijker doorgegeven naar het interieur. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de 17 inch velgen met laag profiel banden (merk Toyo - 215/45/R17). Misschien dat de 15 inch velgen op dat punt beter presteren. Nadat ik de bandenspanning teruggebracht had naar het minimale niveau waren de trillingen overigens wel wat verminderd.

 

De stoelen en de zitpositie in de Prius 3 is naar mijn persoonlijke mening iets verbeterd t.o.v. het vorige model. Het stuur is nu ook in de lengte verstelbaar en de bestuurdersstoel is nu voorzien van een elektrisch verstelbare ledensteun. Naar mijn gevoel geven de stoelen na een juiste instelling meer ondersteuning.

 

De head-up display werd door mij ervaren als handig. Ik moest er de eerste dagen wel wat aan wennen, maar na 3 dagen vind ik het een prettige toevoeging aan de standaard uitrusting. De helderheid en positie van de head-up display is goed in te stellen en indien gewenst is deze ook uit te schakelen.

 

Toyota heeft de aandrijving van de Prius 3 uitgevoerd met keuze uit 4 modi t.w. Normaal, Eco, Power en EV.

De bedieningsknoppen bevindt zich op het centrale deel van de dashboard. In EV mode rijdt de Prius ongeveer 1,5 tot 2 km met een maximum snelheid van <50 km/hr op alleen de elektromotor. Wanneer er echter warmte vraag in het interieur is of er wordt te snel geaccelereerd of de acculading is te laag of de rijsnelheid >50km/h dan schakelt de verbrandingmotor in en wordt de EV mode uitgeschakeld.

 

In Eco mode wordt de aandrijving geoptimaliseerd, zodat deze zo zuinig mogelijk kan presteren. De aandrijving reageert minder snel op het gaspedaal en de airconditioning is minder actief.

 

In Power modus is alles gericht op een optimaal presteren van de aandrijving.
De Prius reageert in power modus alert en snel op een standwisseling van het gaspedaal.

 

In de Normal modus reageert de aandrijving neutraal, dus tussen Eco en Powermodus in.

De aandrijving is dus voor iedere berijder in de door hem gewenste stand in te stellen.


Snelle jongens zowel als Eco rijders zullen zich daarom prima thuis voelen in de nieuwe Toyota Prius.


 

Het verbruik
Na een kleine 390 km in stadsregio en op de snelweg gereden te hebben kwam ik uit op een verbruik van 4,8 ltr/100km.

Ik heb zoveel mogelijk mijn normale vlotte rijstijl aangehouden en grotendeels in eco modus gereden, maar ook af en toe gebruik gemaakt van de power modus.

 

Ter vergelijking - De afgelopen periode had ik met mijn eigen Prius 2 een verbruik van 5,4 ltr/100 km gerealiseerd.

Het ziet er dus naar uit dat het nieuwe model behoorlijk wat zuiniger met brandstof omspringt, dan het vorige model.

 

 

De techniek
De techniek in het nieuwe model is op de meeste punten verbeterd of volledig vernieuwd.
Er is een nieuw en krachtiger 1800 cc motorblok gemonteerd en de AC synchrone elektromotoren zijn vervangen door krachtigere en kleinere typen. De planetenwielkoppeling is opnieuw ontworpen en daarbij is de aandrijfketting vervangen door een tandwiel overbrenging. De AC-DC converter is vervangen door een volledig nieuw ontworpen model, met verbeterde koeling en prestaties. De Hybride accu is vervangen door een nieuw kleiner model met meer vermogen. De mechanisch aangedreven waterpomp is vervangen door een elektrisch aangedreven type, daardoor is er geen V-snaar meer te vinden in de nieuwe Prius en er is een EGR systeem geinstalleerd, dat zorgt voor de terugwinning van warmte uit de uitlaatgassen.
 
 

 

Pluspunten t.o.v. Prius 2,
Stabieler weggedrag en meer beschikbaar motorvermogen.

Betere acceleratie en een hogere topsnelheid.
Een duidelijk lager brandstofverbruik.
Verbeterde looks van zowel interieur als exterieur.
Betere zit achter het stuur.

Meer ruimte in het interieur.

 

Pluspunten algemeen,

Een hoog uitrustingsniveau.
Voor leaserijders maar 14% bijtelling.
En voor ieder ander op 1 januari 2010 geen houderschapsbelasting meer.

 

Minpunten,
Cruise-control niet standaard in de comfort edition.

15 inch velgen bij de solarrroof optie.
De middenconsole/armsteun.
De hoeveelheid hard-Ecoplastic in het interieur.
Kleine oneffenheden in het wegdek redelijk voelbaar in het interieur.
Te klein wisvlak van de ruitenwisser aan de bijrijders kant.

 

Resumé,
De Toyota Prius 3 is er t.o.v. het vorige model op diverse fronten duidelijk op vooruit gegaan.

Technisch gezien en qua rijeigenschappen is de nieuwe Prius een volwassen middenklasser geworden, die veel mensen privé dan wel zakelijk aan zal spreken. Er is bijna geen vergelijk meer met het vorige model te maken, het is een volledig nieuwe auto geworden met een uiterst krachtige en zuinige hybride aandrijving in een modern en sportief jasje.

 

 

Bron: De Webmaster

 

 

 

Op deze pagina vindt u mijn review m.b.t. de nieuwe Toyota Prius 3

 

Interessante links